10 must haves på din webshop

Tips & tricks | 6 minutters læsning

Af Erik Holflod Jeppesen – Founder, Grafikr A/S

16. februar, 2017
webshop musthaves

Iværksætteren, Kristoffer Hjerrild, som har drevet flere webshops, bl.a. l’amourbox, har skrevet dette gæsteblogindlæg, som omhandler 10 must haves på din webshop. God læselyst.

Tips til din webshop eller hjemmeside

Udover nedenstående 10 tips, så er det naturligvis en løbende process at optimere sin webshop eller hjemmeside og du vil aldrig rigtigt komme i mål. Et godt parameter at måle på vil dog være din konverteringsrate. Det er ikke altid at du blot bør ændre noget, bare fordi “det ser godt ud”. Tænk altid over, hvad formålet med din ændring er? Hvordan påvirker det din konverterinsgsrate?

 

1) Kontaktinformationer:

Det er et absolut must for en webshop, at der fremgår firmanavn, CVR-nr., telefonnummer, firmaadresse samt email. Det skal alt sammen være let tilgængelig – typisk nederst på siden samt under “Om os”-siden. Hvis det ikke fremgår på siden, så kan kunderne hurtigt blive mistænksom og opfatte siden som utroværdig. Det er derfor en vigtigt detalje, da troværdighed er alfa og omega når man handler online.

2) Inddeling af kategorier:

Inddeling af kategorierne skal være så overskuelig som overhovedet muligt, så man let kan finde frem til lige netop det produkt man leder efter. For eksempel på min egen webshop, der forhandler vi flere tusinde forskellige slags produkter, hvilket betyder at vi har fokuseret meget på at inddele kategorierne mest hensynsmæssigt med en masse underkategorier, så kunderne let kan navigere rundt og finde deres varer. Det kan lyde meget basalt men kan have stor betydning for din konvertering.

3) Produktbilleder:

Sørg for at tage nogle professionelle billeder, så webshoppen fremstår mere tiltrækkende. Man skal få lyst til at købe varen når man ser billedet. Derfor skal der også være et gennemgående tema i billederne, så opsætningen af billederne må ikke være forskellig. Skrækscenariet er billeder der er hentet direkte fra forskellige leverandøres hjemmeside og slet ikke passer med hinanden.

4) Produktbeskrivelse:

Det er en god investering at lave nogle lange og detaljeret produktbeskrivelser, som forhåbentlig besvarer alle kundens spørgsmål. For det første så sparer det din kundeservice for at svare på spørgsmål, for det andet giver det kunden en god fornemmelse, især når de ikke har mulighed for at se og føle produktet inden køb modsat i butikkerne. Beskriv derfor materialet, størrelse, mål, vedligeholdelse, funktionalitet etc.

Eksempelvis har vi altid på min webshop  brugt rigtig mange ressourcer på unikke tekster og det har selvfølgelig kostet nogle kroner og taget lang tid men omvendt har det givet gode plancering på Google og samtidig flere salg da du hjælper kunden i mål med gode beskrivelser.

5) Synlig fragtpris og leveringstid:

Det er bestemt ikke meningen, at kunden skal være i tvivl eller lede efter fragtpriser og leveringstid. Det skal derfor også fremgå meget tydeligt, gerne øverst på siden og allerede inden kunden når indkøbskurven. Ellers så kan du risikere at det kommer bag på kunden, når der lige pludselig kommer et tillæg, hvilket i værste tilfælde resulterer i et afbrudt køb i sidste øjeblik. Så tydelig fragtpris og leveringstid skaber tryghed og sikkerhed for dine kunder.

 

6) Flere leveringsmetoder:

Sørg for at tilbyde nogle forskellige leveringsmetoder, end blot en enkelt. Det kan for eksempel være forsendelse med omdeling, forsendelse direkte til døren, afhentning i butik, levering til nærmeste pakkeshop mm. Hos Winkwink er det fx. ikke alle, som gerne vil have leveret deres varer til hoveddøren.

7) Handelsbetingelser:

Som webshopejer skal du sørge for at sætte dig ordentligt ind i handelsbetingelser. Der er nemlig en række punkter, som skal være opfyldt i forhold til forbrugeraftaleloven. Der findes en masse skabeloner på nettet, som man kan bruge til at skrive sine handelsbetingelser med. Det vil jeg helt klart anbefale dig at gøre

8) ”Om os”-side:

Igen er der tale om troværdighed overfor kunden, men det er ligeledes også et krav for at man kan søge om en indløsningsaftale. Hvem står bag webshoppen? Baggrundshistorie? Mission? Vision? Værdier? Ambition? Hvis det skal være meget personligt, kan du eventuelt tilknytte en lille video, da det på ganske få sekunder, giver en masse indtryk omkring virksomheden.

9) Overskuelig:

Det skal være meget let at navigere rundt på webshoppen, selvom der måske forhandles flere tusinde produkter. Søgefunktion er et vigtigt redskab og ellers handler det om at strukturere kategorierne på en ordentlig måde, så man hurtigt kan finde ens produkt. Kunder kan let blive utålmodige hvis de føler at de ikke kommer nogen vegne, hvilket går meget udover konverteringen.

10) Indlæsningshastighed:

Der er mange grunde til at at siden skal loade hurtigt. 2 af de største årsager er i forhold til sidens SEO og kundernes tålmodighed. Tommelfingerreglen er at der helst ikke skal gå mere end 3 sekunder før siden er loaded og der er sågar lavet undersøgelser, som viser at over halvdelen af de besøgende forsvinder igen, hvis det tager længere tid. Dit arbejde med hastighedsoptimering er vigtigt og noget, som du løbende kan forbedre.

Erik Holflod Jeppesen

Erik er partner, CMO og medstifter af Grafikr A/S.Erik er ansvarlig for den daglige projektledelse, hvor han bl.a. rådgiver kunden undervejs samt drifter igangværende design- og udviklingsprojekter, så kundens idé ender med et succesfuld resultat. Erik holder også et vågent øje med tiden for at sikre, at deadlines bliver overholdt.