5 vigtige datoer for din webshop i 2018 + idéer til ekstra omsætning

E-commerce | 6 minutters læsning

Af Erik Holflod Jeppesen – Founder, Grafikr ApS

27. februar, 2018
shopify bfcm

Det skal ikke være en hemmelighed at årstider, sæsoner og mærkedage kan være med til at påvirke ens omsætning; Både i en negativ- og positiv retning.

Vi har samlet en liste over 5 vigtige datoer/sæsoner for din webshop, som du skal huske at notere i din kalender, hvis du vil have muligheden for at maksimere din omsætning.

#1 Mors Dag 2018

Dato: Søndag d. 13 maj

Er din målgruppe kvinder, så har du rig mulighed for at øge din omsætning op til “Mors Dag”, hvis du laver de rigtige markedsføringsaktiviteter.

Du kan f.eks. udvælge en håndfuld produkter og markedsføre dem som værende “den perfekte gave” til “Mors Dag”.

Opsæt en kampagne et par uger før selve dagen på Facebook samt start også din e-mail marketing aktiviteter, så du kan varme dit segment op. Husk, du er i stor konkurrence med alle andre denne dag. Selvom du måske sælger tøj, så er du alligevel i konkurrence med blomsterhandlere og vinhandlere, da alle kæmper om slutforbrugerens penge denne dag.

Ps. Driver du en international webshop, så skal du være opmærksom på, at “Mors Dag” er d.11. marts 2018 i England, men d. 13. maj i Danmark.

#2 Bryllup sæsonen

Periode: Maj til juli

Ebay har offenliggjort en rapport, som viser, at deres brugere søgte efter “bryllupsgaver” som aldrig før. Det kan godt være svært at finde den perfekte bryllupsgave, så det handler om at guide forbrugerne i den rigtige retning og opbygge en værdi omkring dine produkter.

Så forhandler du nogle produkter, som er en sikker vinder som en bryllupsgave, så vær opmærksom på denne sæson og tilpas din markedsføring hertil og lav unikke landingpages.

Derudover forventer eBay også en stigende efterspørgsel og flere online-søgninger efter andre produkter, som er relateret til bryllup: Ringe, skjorter, kjoler o.lign. Et interessant fænomen, da netop denne branche tit har været forbundet med traditionelle butikker.

#3 Fars dag 2018

Dato: Tirsdag d. 5 juni

På dette tidspunkt bør du allerede have holdt en “Mors Dag”-kampagne og kan trække på din erfaring derfra, såfremt du har et produkt som appelerer til begge køn, vil du kunne forvente en lignede trafik, hvis du målretter din markedsføring.

Her er et par idéer til at promovere din virksomhed op til “Fars Dag”.

1) Gratis gaveindpakning:
Dine kunder vil naturligvis gerne overrække en gave deres far, som er pakket ind, så de selv kan slippe for at bøvle med det. Derudover gider normen heller ikke at betale for indpakningen, da det ofte er gratis i fysiske butikker.

Så tilbyd gratis indpakning og eventuelt også muligheden for at kunne tilføre en personlig hilsen for at sætte prikken over i’et.
Fremhæv sidste dato:

Vi ser det hvert år op til juleaften, hvor alle webshops skilter med, hvilken dato man skal bestille inden, for at få sine pakker leveret inden juleaften. Det samme kan du gøre her.

Gør det tydeligt for dine besøgende, hvornår fristen udløber, hvis de skal have pakken leveret inden d. 5 juni. Fremhæv det både på din hjemmeside, men også i din markedsføring.

Kuponkode
Lav en unik kuponkode op til denne dag, som indeholder ordet “fars dag”, hvor dine kunder så kan spare X procent.

#4 Black Friday

Dato: 23. november 2018

Black Friday er et amerikansk fænomen, som de seneste år har spillet en større og større rolle i den danske e-handel, hvor mange butikker og online webshops har en øget omsætning denne dage.

Det er som regel på denne dag mange starter med at købe deres julegaver eller blot vil forkæle sig selv, da der er gode tilbud mange steder.

I år er Black Friday d. 23 november 2018, så husk at noter denne dato i din kalender og lav markedsføringskativiteter op til.
Da denne dag kan være med til at give omsætningsrekord hos mange, har vi dedikieret et helt blogindlæg omkring det, som du kan læse her.

#5 Cyber Monday

Dato: 26. november

Ligesom Black Friday, så er Cyber Monday et fænomen som stammer fra den amerikanske ferie under “Thanksgiving”. Cyber Monday kom til sin ret, da flere millioner af amerikanske folk begyndte af tage en weekend ud af kalenderen efter deres ferie, så de kunne fortsætte med at shoppe.

Det er endnu en dag, hvor du er i stor konkurrence med alle andre webshops, så tro ikke, at det kun er din webshop, som bliver besøgt. Laver du dit forarbejde grundigt, så kan du få stor succes med denne dag.

Et par råd til at maksimere din omsætning på Cyber Monday:

Lav en unik landingpage til Cyber Monday

Såfremt du promoverer “Cyber Monday” i din markedsføring, så skal det afspejles tydeligt på din hjemmeside. Til dette anbefaler jeg, at du laver en unik landingpage, hvor designet er tilpasser Cyber Monday, så de besøgende bliver bekræftet I, at de er landet det rigtige sted, hvis de er på udkig efter “Cyber Monday”-tilbud.

Urgency

Du skal I stor grad gøre brug af sense of urgency, da det påvirker dine besøgende psykologisk, hvis de skal nå at tage en beslutning i en tidspresset situation. Ved at presse din besøgende, så når de ikke at gøre sig alt for mange overvejelser og kontrafaktiske tanker, så som “hvad nu hvis denne model ikke er den rigtige alligevel” o.lign.

Vendinger og tiltag, som du kan bruge:

– “Tilbuddet udløber om 24 timer”

– “Skynd dig – kun X tilbage på lager” (Vis din lagerstatus og vis, når der ikke er mange af det givne produkt tilbage)

– “Kun i dag – opnå gratis fragt ved køb over X kr.”

Derudover kan det være en god idé at tilbyde gratis fragt denne dag, hvis du normalt ikke gør det. Gør noget, du ikke plejer og fremhæv de fordele, som der er ved at handle hos dig på denne dag.

Afrunding

Jeg håber, at du tænker kreativt og ser mulighederne i de forskellige sæsoner og højtider og tilpasser din webshop til disse. Du kan altid lave unikke landingpage og koble dem op med dine markedsføringsaktiviteter, så du har en tydelig rød tråd i din kommunikation.

Ps. Det kan godt være, at din fortjeneste ikke er den største, selvom du har en høj omsætning, men det er en god mulighed for at opbygge en kundebase og hvis dine kunder får en god oplevelse, så skal de nok komme tilbage igen.

Erik Holflod Jeppesen

Erik er partner, CMO og medstifter af Grafikr ApS. Erik er ansvarlig for den daglige projektledelse, hvor han bl.a. rådgiver kunden undervejs samt drifter igangværende design- og udviklingsprojekter, så kundens idé ender med et succesfuld resultat. Erik holder også et vågent øje med tiden for at sikre, at deadlines bliver overholdt.