Beregning af konverteringsrate

E-commerce | 1 minuts læsning

Af Erik Holflod Jeppesen – Founder, Grafikr ApS

17. juni, 2020
konverteringsrate beregning

Sådan udregner du din konverteringsrate

Din konverteringsrate fortæller, hvor mange af dine besøgende, som rent faktisk bliver kunder. Har du 100 besøg og 5 af dem foretager et køb, er din konverteringsrate 5%. Det er vigtigt, at du kan lave en beregning af din konverteringsrate, da det giver dig et indblik i, hvor godt din hjemmeside performer ift. salg.

Antal salg / besøg = konverteringsrate

Ovenstående ligning er sådan Google Analytics udregner din konverteringsrate. Skal man gå i dybden med det, er der flere faktorer, man kan tage forhold til, når du arbejder med beregning af konverteringsrate. Skal du måle på antal unikke besøgende eller alle besøgende?

Med nedenstående værktøj kan du indtaste din data og på den måde se, hvad din konverteringsrate er.

Message from Vue:
beregn konverteringsrate

Vær opmærksom på at Google Analytics baserer deres data på cookies. I dag har mange af os adgang til flere devices og Google ved ikke, at det er samme person som først besøger din hjemmeside fra sin pc og senere på sin smartphone.

Det bliver registreret som to unikke personer, hvis du starter hele kunderejsen fra din telefon og senere gennemfører en konvertering på din smartphone.

Bonus: Se vores 5 tips til en højere konverteringsrate

Tag forbehold for unikke besøgende

Driver du en webshop, hvor beslutningsprocessen er længere, så er det sandsynligt, at den
enkelte kunde har besøgt din hjemmeside flere gange, før købet bliver foretaget. Det er typisk ved dyrere produkter, såsom hvidevarer. Her er det vigtigt, at du kigger på unikke besøgende i stedet for “total visitors”.

Har du derimod en webshop, hvor produktet typisk er billigere og man kan købe det impulsivt, så er der mulighed for at brugerne køber det første gang, de besøger din hjemmeside. I dette tilfælde vil du få et realistisk billede af din konverteringsrate.

Hvad er en god konverteringsrate?

NB: Ved webshops måler vi et køb som værende en konvertering.

Alt afhængigt fra branche til branche, så er det forskelligt ift. hvad der er en god konverteringsrate. Alle butikker er forskellige, så derfor kan du aldrig sammenligne 100%, men der er nogle fællestræk i branchen. De fleste webshops har en konverteringsrate på 1-2%. Driver man derimod en blomsterforhandling og har en webshop, så kan konverteringsraten være skyhøj.

Hav fokus på konverteringsoptimering

Du kan læse et mere dybdegående indlæg på +2.000 ord om konverteringsoptimering, som jeg tidligere har skrevet. Her vil du lære mere om emnet samt se flere eksempler. Vi har rådgivet flere kunder omkring hvor de bør lægge deres fokus. Driver du en webshop, som har en relativ lav konverteringsrate (1-2%), men en god håndfuld trafik, så er der et grundlag for at have fokus på at øge din konverteringsrate.

Har du derimod en webshop med en høj konverteringsrate, måske 3-5%, alt afhængigt af branche, så er det måske mere relevant, at du øger dit spend for annoncekroner og får mere relevant trafik ind til din webshop. Skal vi løfte din konverteringsrate? Ring +45 71 71 70 71

Erik Holflod Jeppesen

Erik er partner, CMO og medstifter af Grafikr ApS. Erik er ansvarlig for den daglige projektledelse, hvor han bl.a. rådgiver kunden undervejs samt drifter igangværende design- og udviklingsprojekter, så kundens idé ender med et succesfuld resultat. Erik holder også et vågent øje med tiden for at sikre, at deadlines bliver overholdt.