Derfor har dit website brug for hover-effekter

User Experience | 3 minutters læsning
simone sivebæk christensen

Af Simone Sivebæk Christensen – Projektleder, Grafikr ApS

13. februar, 2020

Er dine besøgende i stand til at afgøre, hvad de kan klikke på og ikke-klikke på, på din webshop? Du risikerer at dine besøgende overser eller ikke opfanger dine links, fordi kontrasten ikke er stor nok…

Hvornår er kontrasten ikke stor nok? Det kan være, når dine kunder fører musen henover en “CTA”-knap, en tekst eller et billede, og det eneste der kommer frem er en lille hånd, som indikerer, at dette element er klikbart. 

Er der virkelig ikke andet, du kan gøre end at vise en lille hånd, der peger? 

Det er her du bliver glad for at du bruger 3 min. af din tid på at læse dette indlæg fordi du finder ud af, at der er en anden, og end bedre mulighed end den lille hånd. Du finder ud af hvordan du forbedrer brugeroplevelsen, og dermed giver dine kunder et større incitament for at klikke rundt på din hjemmeside. 

Den anden mulighed er hover-effekter.

Når du skal fortælle noget til andre med ord, så kan du sikkert nikke genkendende til, at du bruger dit kropssprog til at forstærke og tydeliggøre, hvad du mener. Du bruger dit ansigtsudtryk, dine øjne,  og dine arme til at forklare, hvad du mener.

Sådan er det også med hover-effekter.

Du bruger blandt andet hover-effekter til at forstærke dine kunders indtryk, og gøre det indlysende for dem, hvad de skal klikke på, når de befinder sig på din webshop.

I dette indlæg vil vi fortælle dig:

  • Hvad hover-effekter er
  • Hvorfor du ikke kan undvære hover-effekter 
  • Hvilke former for hover-effekter der er

Hvad er hover-effekter?

Hover-effekter ændrer elementers udseende på din webshop, når du fører musen over dem, såfremt de er klikbare. Det er elementer som knapper, billeder, tekster, eller ikoner, der skifter farve eller animeres, så de bevæger sig på den ene eller den anden måde.

Det kan fx være en streg, der kommer til syne, når man fører musen henover en tekst.

Hvilke fordele er der ved at bruge hover-effekter?

+ Det forbedrer brugeroplevelsen

+ Det øger dine kunders engagement

+ Det forstærker dine kunders indtryk

+ Det skaber opmærksomhed

+ Det får dine kunder til at fokusere på det de skal

+ Det forkorter dine kunders købsproces, fordi de ved, hvor de skal klikke

+ Det kan styrke din branding

Der findes et hav af hover-effekter, som du kan gå i krig med på din Shopify webshop. I dette blogindlæg har vi udvalgt 7 hover-effekter, som du vil møde på nogle af de webshops, som vi har udviklet. 

1. Skygge på produktbillede/knap

Kunde: Classic Room

2. Skift af produktbillede

Kunde: Shaping New Tomorrow

3. Bevægende farveskift på CTA

Kunde: Hit The Hay

 

4. Streg under menupunkter

 

5. Skygge og farveskift af border

Kunde: PanzerGlass

6. Lyst color overlay samt bevægende CTA

Kunde: Kihoskh

7. Mørkt colour overlay og CTA

Kunde: Ladegaard Duroc

 

Skab en større kontrast på din hjemmeside med hover-effekter.  Med hover-effekter øger du brugervenligheden og interaktion. Du hjælper dine kunder til at finde vej i købsprocessen, så de ikke er et sekund i tvivl om, at de kan klikke sig videre. 

Hvis du er opsat på at høre mere om hover-effekter, og hvordan de kan anvendes på din hjemmeside, så kan du helt uforpligtende kontakte os på tlf: 69 69 29 19 eller skrive til os på kontakt@grafikr.dk.

simone sivebæk christensen

Simone Sivebæk Christensen

Simone tager kunderne i hånden og er en dedikeret kontaktperson under hele forløbet: Både før, under og efter at kundernes website er blevet designet og udviklet. Simone er proaktiv og sørger for at holde kunden ajour med deres projekt, hvor hun ikke er bleg for at holde dem i ørene, hvis de mangler at give feedback.