Facebook billedstørrelser

Grafisk design | 4 minutters læsning

Af Erik Holflod Jeppesen – Founder, Grafikr ApS

6. juli, 2017
Facebook billeder

Arbejder du med online markedsføring og vedligehold af en eller flere Facebooksider, bliver denne guide dit nye yndlingsværktøj. Billeder er første blikfang på din side, i dine opslag og FB-annoncer, og netop derfor er de en vigtig faktor for din succes via denne kanal.

Jeg har skrevet en kort guide, der viser dig, hvilke billedstørrelser du skal bruge på Facebook. Herunder profilbillede, coverbillede og de mest gængse annonceringsmuligheder. Vores cheatsheet giver dig et hurtigt overblik, og det bliver løbende opdateret.

Cheatsheet: Billedstørrelser til Facebook annoncer

Her er de mest anvendte formater til Facebook

Vores cheatsheet er sidst opdateret: juli 2018

Type annoncering Bredde Højde
Klik til website – link 1200 px 628 px
Facebook opslag – boost post 1200 px 900 px
Roterende format på Facebook (Carousel) 1080 px 1080 px
Begivenhedssvar (Facebook event) 1920 px 1080 px
“Synes godt om” for side  1200 px 444 px
 Facebook video – Thumbnail  1200 px 675 px
 Leadgenerering  1200 px  628 px
 Lokalt kendskab  1200 px  628 px
 Krav på tilbud (Facebook offer)  1200 px  628 px
Gruppebillede til Facebook (coverbillede)  1640 px  856 px
Multi Product annonce – carousel  800px 800 px
Instagram stories  1080 px 1920 px
Messenger indbakke  1200 px 628 px

Billedstørrelser til din Facebookside

facebook billeder

Coverbillede: 851 x 315 px
Profilbillede: 170 x 170 px
Delt billede: 1200 x 900 px
Delt link (thumbnail): 1200 x 628 px

Bonustip: Upload dit profilbillede i et større format end de anbefalede, f.eks. 1080 x 1080 pixels. Så vil dit profilbillede vises i stor opløsning, når der klikkes på det. Bemærk, at dit profilbillede bliver beskåret til en cirkulær form i annoncer og opslag.

Det er også muligt at have en video som “coverbillede”. Varigheden kan være fra 20-90 sekunder og Facebook anbefaler at størrelsen er 820 x 321 pixels. Hvis du vil se, hvordan vi bruger video som coverbillede, så kan du besøge vores Facebookside her.

Facebook billedstørrelser: Annoncering

facebook ad

Der findes mange muligheder inden for Facebookannoncering og alt afhængigt af dine annoncers formål og placering, vil de optimale billedestørrelser ændre sig. Jeg har i dette indlæg omkring Facebook billedstørrelser valgt de mest populære, men hvis du ønsker at se en komplet guide, så kan du besøge Facebook ads guide lige her.

Hvis du ønsker at samarbejde med et kompetent marketing bureau, som kan skabe resultater med Facebookannoncering, så anbefaler vi, at du kontakter Obsidian Digital, som du kan læse mere om her.

Facebookopslag – link – klik til website

Her anbefaler Facebook, at du bruger størrelsen 1200 x 628 pixels. På billedet ses en af vores kunders Facebookannoncer.

Generelle designabefalinger

Vi har designet mange forskellige bannere til vores kunder og Facebook-burauer, som arbejder med Facebook annoncering. Det er altid vigtigt, at du følger din virksomheds designguide og visuelle stil hele vejen igennem på alle platforme. Så hvis du gør meget brug af den grønne farve på din hjemmeside, så er det fordelagtigt, hvis dine annoncer også følger den røde tråd.

Hvis du anvender mennesker og personer på dine annoncer, som er stockbilleder, så skal du genoverveje, om det ikke ville være bedre at personliggøre det og rent faktisk vise dit ansigt eller dine kunder frem. Det kan godt have en negativ effekt, hvis det er alt for “Amerikansk” og opstillet. Vi foretrækker at se på troværdige personer. Ønsker du at se en liste over hjemmesider, hvor du kan downloade stockbilleder, så læs dette blogindlæg omkring gratis billeder.

Overordnet set, så er det blot vigtigt, at størrelsen altid er korrekt og at du ikke anvender pixelrede og grumsede billeder. Hvis du ønsker mit syn på dine annoncer, rent visuelt og grafisk, så skal du være velkommen til at kontakte mig.

Erik Holflod Jeppesen

Erik er partner, CMO og medstifter af Grafikr ApS. Erik er ansvarlig for den daglige projektledelse, hvor han bl.a. rådgiver kunden undervejs samt drifter igangværende design- og udviklingsprojekter, så kundens idé ender med et succesfuld resultat. Erik holder også et vågent øje med tiden for at sikre, at deadlines bliver overholdt.