Facebook billedstørrelser

Tips & tricks | 4 minutters læsning

Af Erik Holflod Jeppesen – Founder, Grafikr A/S

6. juli, 2017
Facebook billeder

Arbejder du med online markedsføring og vedligehold af en eller flere Facebooksider, bliver denne guide dit nye yndlingsværktøj. Billeder er første blikfang på din side, i dine opslag og FB-annoncer, og netop derfor er de en vigtig faktor for din succes via denne kanal.

Jeg har skrevet en kort guide, der viser dig, hvilke billedstørrelser du skal bruge på Facebook. Herunder profilbillede, coverbillede og de mest gængse annonceringsmuligheder. Vores cheatsheet giver dig et hurtigt overblik, og det bliver løbende opdateret.

Cheatsheet: Billedstørrelser til Facebook annoncer

Her er de mest anvendte formater til Facebook

Vores cheatsheet er sidst opdateret: januar 2021

Type annonceringBreddeHøjde
Klik til website – link1200 px628 px
Facebook opslag – boost post1200 px900 px
Roterende format på Facebook (Carousel)1080 px1080 px
Begivenhedssvar (Facebook event)1920 px1080 px
“Synes godt om” for side 1200 px444 px
 Facebook video – Thumbnail 1200 px675 px
 Leadgenerering 1200 px 628 px
 Lokalt kendskab 1200 px 628 px
 Krav på tilbud (Facebook offer) 1200 px 628 px
Gruppebillede til Facebook (coverbillede) 1640 px 856 px
Multi Product annonce – carousel 800px800 px
Instagram stories 1080 px1920 px
Messenger indbakke (billede) 1200 px1200 px

Billedstørrelser til din Facebookside

Coverbillede – desktop: 820 x 311 px (Vi anbefaler at du uploader i 820 x 360 px)
Coverbillede – smartphone: 640 x 360 px
Profilbillede: 170 x 170 px
Delt billede: 1200 x 900 px
Delt link (thumbnail): 1200 x 628 px

Bonustip: Upload dit profilbillede i et større format end de anbefalede, f.eks. 1080 x 1080 pixels. Så vil dit profilbillede vises i stor opløsning, når der klikkes på det. Bemærk, at dit profilbillede bliver beskåret til en cirkulær form i annoncer og opslag.

Det er også muligt at have en video som “coverbillede”. Varigheden kan være fra 20-90 sekunder og Facebook anbefaler at størrelsen er 820 x 321 pixels. Hvis du vil se, hvordan vi bruger video som coverbillede, så kan du besøge vores Facebookside her.

Facebook billedstørrelser: Annoncering

facebook ad

Der findes mange muligheder inden for Facebookannoncering og alt afhængigt af dine annoncers formål og placering, vil de optimale billedestørrelser ændre sig. Jeg har i dette indlæg omkring Facebook billedstørrelser valgt de mest populære, men hvis du ønsker at se en komplet guide, så kan du besøge Facebook ads guide lige her.

Hvis du ønsker at samarbejde med et kompetent marketing bureau, som kan skabe resultater med Facebookannoncering, så anbefaler vi, at du kontakter Obsidian Digital, som du kan læse mere om her.

Facebookopslag – link – klik til website

Her anbefaler Facebook, at du bruger størrelsen 1200 x 628 pixels. På billedet ses en af vores kunders Facebookannoncer.

Generelle designabefalinger

Vi har designet mange forskellige bannere til vores kunder og Facebook-burauer, som arbejder med Facebook annoncering. Det er altid vigtigt, at du følger din virksomheds designguide og visuelle stil hele vejen igennem på alle platforme. Så hvis du gør meget brug af den grønne farve på din hjemmeside, så er det fordelagtigt, hvis dine annoncer også følger den røde tråd.

Hvis du anvender mennesker og personer på dine annoncer, som er stockbilleder, så skal du genoverveje, om det ikke ville være bedre at personliggøre det og rent faktisk vise dit ansigt eller dine kunder frem. Det kan godt have en negativ effekt, hvis det er alt for “Amerikansk” og opstillet. Vi foretrækker at se på troværdige personer. Ønsker du at se en liste over hjemmesider, hvor du kan downloade stockbilleder, så læs dette blogindlæg omkring gratis billeder.

Overordnet set, så er det blot vigtigt, at størrelsen altid er korrekt og at du ikke anvender pixelrede og grumsede billeder. Hvis du ønsker mit syn på dine annoncer, rent visuelt og grafisk, så skal du være velkommen til at kontakte mig.

Må jeg sende mit næste blogindlæg til dig? 🎉

Indtast din e-mail herunder og vær den første til at få besked, næste gang vi skriver et nyt blogindlæg om digital design eller e-handel
shopify logo

 

 

Erik Holflod Jeppesen

Erik er partner, CMO og medstifter af Grafikr A/S.Erik er ansvarlig for den daglige projektledelse, hvor han bl.a. rådgiver kunden undervejs samt drifter igangværende design- og udviklingsprojekter, så kundens idé ender med et succesfuld resultat. Erik holder også et vågent øje med tiden for at sikre, at deadlines bliver overholdt.