Af Erik Holflod Jeppesen – Founder, Grafikr ApS

24. maj, 2018
canva

Grafisk design med Canva

At lave flotte grafiske visualiseringer, logoer, bannere er ikke altid nemt, og ofte skal der en professionel grafiker ind over for at få det helt rigtige udtryk.
Er man dog typen, der godt kan lide at lave nogle småting selv, så findes der en del design programmer og værktøjer, som hurtigt og nemt kan hjælpe en på vej med de mest simple grafiske opgaver.

En af disse værktøjer er Canva.com, som er et gratis service, hvor du hurtigt og nemt selv kan fremstille forskellige former for grafik. Det kunne eksempelvis være bannere til dit website, infografikker og Facebook-bannere. Det er altså typisk ting, som man ville lave i InDesign eller Photoshop, som du kan lave relativt nemt i Canva.


Canva priser

Canva tilbyder tre løsninger:

    • “Canva” – gratis version
    • “Canva Pro” – 84 DKK pr. måned
  • “Canva Enterprise” – 195 DKK pr. måned
canva pris

De fleste, som netop er “gør det selv”-typen og blot skal have lavet grafisk design til husbehov, kan nøjes med den gratis version. Vælger du en af de betalte løsninger, får du en række funktioner, som bl.a. er tilegnet til “teams”, så man kan samarbejde på tværs.

Canva har en upload-funkion, hvilket gør det muligt for dig at anvende eksterne ikoner, f.eks. fra iconfinder.com. Det betyder, at du ikke behøves at købe de ikoner, som Canva selv tilbyder i programmet.

Sådan kommer du i gang

For at bruge Canva skal først og fremmest oprette en bruger på hjemmesiden – det tager ikke mere end 5 minutter, også er du kørende.

Første gang du logger ind, så vil du dit dashboard se sådan her ud:

Du har her mulighed for at starte din designproces ved at vælge en af de mange templates eller starte helt fra bunden ved at vælge ”Use custom dimensions”.

  1. Hvis du eksempelvis vil lave en plakat, så kan du vælge en “poster”-template.
  2. Idet du trykker på ”Poster”, vil du få mulighed for at vælge en række skabeloner: Dette kan være skabeloner til den enkelte årstid, en begivenhed, eller noget helt tredje.
  3. Du kan nu rette i teksten på din plakat samt ændre i layout og farver: Du kan tilpasse den som du ønsker.

Hele kontrolpanelet og alt ved Canva er gjort nemt og brugervenligt, da det netop er lavet til “gør det selv”-typen. Så du vil hurtigt lære at ændre i skrifttyper, tilpasse billederne og meget mere.

Layouts, Elements, Texts og Backgrounds

Ude i menuen til venstre har du forskellige muligheder.

Den første er Layouts, og det er den vi brugte før, da vi valgte vores Påske-layout til vores poster. Under layouts finder du også skabeloner til en masse andre ting, så det er bare at gå på opdagelse og se om der er noget du kan bruge.

Under Elements finder du forskellige former og figurer, som du kan indsætte i dine grafikker. Det kunne f.eks. være ikoner eller info-bokse. Alt hvad du skal gøre for at bruge dem, er blot at trække den fra den venstre menu og over på dit design. Herfra kan du så ændre farve, størrelse og orientering på figuren eller ikonet.

Texts giver lidt sig selv, og der er selvfølgelig her du kan indsætte forskellige tekster. Igen har Canva nogle flotte prædefinerede tekstlayouts som du frit kan benytte dig af.

Under Background finder du forskellige baggrund. Disse kan du bruge i dine designs eller på de enkelte elementer. Prøv lidt forskelligt af, og får en fornemmelse af, hvordan Canva arbejder med baggrunde.

Download din grafik

Når du er færdig med din grafik, trykker du blot på ”Download”. Her får du muligheden for at downloade i forskellige formater, alt efter hvad du skal bruge din grafik til.

Du kan også bestille prints, men det koster selvfølgelig lidt.

Du kan desuden gemme dit projekt og arbejde videre med det senere.

Hvis du har læst hertil, så skal du have tak fordi du læste guiden igennem. Gå i krig med programmet og hvis du ønsker feedback til dit design, eller ønsker at vi skal hjælpe dig, så skal du være velkommen til at kontakte os.

 

Tak fordi du læste med.

Erik Holflod Jeppesen

Erik er partner, CMO og medstifter af Grafikr ApS. Erik er ansvarlig for den daglige projektledelse, hvor han bl.a. rådgiver kunden undervejs samt drifter igangværende design- og udviklingsprojekter, så kundens idé ender med et succesfuld resultat. Erik holder også et vågent øje med tiden for at sikre, at deadlines bliver overholdt.