Der findes en lang række muligheder for kunder for at opnå en mere attraktiv handel – det kan nogle gange føltes som om, at de fleste webshops endda er overfyldt med diverse tilbud, rabatkoder og deals. Det kan nogle gange gøre skade på et brand, hvis dine kunder kun handler hos dig, når dine varer er på tilbud. Rabatter skal derfor anvendes med omtanke. På den anden side, så behøves du heller ikke at udelukke muligheden for at tilbyde rabat, det kan nemlig også bruges til at opbygge kundeloyalitet.
Fordele og ulemper ved at have for mange tilbud
Inden du kaster dig ud i at oprette en masse kampagner og sætte dine varer på tilbud, så bør vi se nærmere på, hvilke fordele og ulemper der er ved at gøre brug af rabatter.
Fordele:
- Opbygger kundeloyalitet
- Erhverver nye kunder
- Nemt at implementere direkte i Shopify
- Kan forøge din konverteringsrate
- Kan øge aktivernes omsætningshastighed
- Kan hjælpe med øget toplinje og vækst
Ulemper:
- Tiltrækker kunder som har tendens til at være mere prisfokuserede og mindre loyale
- Færre konverteringer når dine varer ikke er på tilbud, hvis dine kunder forventer der snart kommer flere
- Mulighed skade af brand
- Lavere profit
Sådan opretter du en rabatkode i Shopify
Fra dit kontrolpanel i Shopify kan du gå til sektionen “discounts” og herefter vælge om du vil oprette en ‘automatic discount’ eller almindelig rabatkode. Derefter skal du vælge, om rabatten skal give:
- Procentvis besparelse
- Fast beløb besparelse
- Fri fragt
- Køb X og få Y (Køb 3 og betal for 2)

Hvem kan med fordel gøre brug af rabatter?
Man kan (generelt) sige, at rabatter og tilbud fungerer bedst for webshops, som har en signifikant overskudsgrad – hér kan tilbud nemlig hjælpe med at nå målsætninger.
Hvis du er et mere eksklusivt brand, eller hvis din overskudsgrad ikke er særligt høj, skal du overveje kun at bruge rabatkoder til dine eksisterende og loyale kunder, for netop at belønne dem.
Ovenstående er en generalisering, og du bør naturligvis gøre op med dig selv, hvorvidt du mener, at tilbud og rabatkoder giver mening for netop din webshop og dit brand. At drive en webshop betyder ofte, at du må eksperimentere dig frem – derfor foreslår vi også, at du, hvis du gerne vil prøve dig frem med rabatter, eventuelt kan sætte dig en lille målsætningen for en kampagne og rabat og mål dine resultater.
Hvilke typer tilbud kan jeg lave?
Svaret på dette er mange – og det er ikke alle som vil give mening for dig og dit brand. Vi har lavet en liste over 5 af de hyppigt anvendte tilbud som ofte ses på webshops.
1. Ugentlige/månedlige tilbud
De ugentlige og månedlige tilbud er nok dem de fleste kender til. Det minder om traditionel fysisk handel og kan typisk tages i brug på slutningen af eksempelvis en måned eller et kvartal for at nå målsætningen.
2. Rabatter baseret på sæson og højtid
Rabatter centreret om en højtid eller mærkedage, såsom jul eller Black Friday, er selvfølgelig nogle af de største, du skal overveje om det giver mening for din webshop at være del af. Men, der findes også mange andre højtider og mærkedage i Danmark året rundt, som du kan bruge som lejlighed til at give dine kunder relevante tilbud og rabatter.
Eksempler på andre højtider:
- Nytår → Januarsudsalg
- Valentines Day
- Fars dag
- Mors dag
- Påske
- Halloween
Fordelen ved at lave kampagner og tilbud i julesæsonen er at forbrugerne er mere købestærke end på andre tidspunkter af året.
3. Rabatkode ved tilmelding til nyhedsbrev
At give dine kunder en rabat i bytte for deres e-mail er ikke kun smart i forhold til, at det højner muligheden for et salg. At tilføje kunder til din mailliste kan være ekstremt nyttigt, da du kan opbygge kundeloyalitet og markedsføre til dem i fremtiden.
Eksempel fra Zalando:

Udover at tiltrække nye kunder med en rabatkode, så er det vigtigt at du ikke glemmer din eksisterende og loyale kunder, så de ikke føler sig snydt.
4. Rabat til kunder som efterlod deres kurv
Efterladte kurve er et fænomen du som indehaver af en webshop nok kender alt for godt til. I gennemsnit efterlader godt 70% af folk deres kurv, så at sende disse personer en e-mail med en dertilhørende lille rabat, kan være en klog måde at sørge for, at de kommer tilbage og færdiggør købet. Shopify har en indbygget funktion til netop dette formål:
Gå til: Settings -> Checkout -> scroll helt ned i bunden, hvor du vil se denne sektion:

5. Rabat med et minimumsbeløb
Det kan være smart at tilbyde en rabat baseret på ordrestørrelse – det vil sige at inkorporere en rabat (eller gratis forsendelse) som bliver aktiveret, når en ordre eksempelvis er over en hvis størrelse, f.eks. 500 kr.
Det opfordrer kunder til at lægge mere i kurven, samtidig med, at de føler de får en god handel og din gennemsnitlige ordre bliver større.
Derudover er der mange andre måder at inkorporere tilbud: Vi anbefaler, at du læser op på den individuelle metode du overvejer og prøver den af med en lille målsætning for bedste resultat