Sådan øger du salget med social proof

E-commerce | 6 minutters læsning

Af Erik Holflod Jeppesen – Founder, Grafikr A/S

23. november, 2021
social proof

Hvad er Social proof?

Social proof betyder, direkte oversat, et “social bevis”. Står du i en situation, hvor du er i tvivl om du skal foretage en specifik handling – f.eks. købe et produkt eller ej – så kigger dine kunder ofte på, hvad andre har gjort i samme situation.

Marketers og webshops anvender social proof som en taktik for at øge sin konverteringsrate. Rent psykologisk, så påvirker det dine kunders købsadfærd i en positiv retning, hvis de kan se, at andre har handlet på din webshop før, altså taget samme beslutning, og har været tilfredse med deres købsoplevelse.

Social Proof er derved et salgsfremmende element, hvis man anvender det korrekt.

Social Proof med TrustPilot

En af de nok mest kendte former for integreret social proof på webshops kommer fra TrustPilot, som gør det muligt at implementere widgets på din webshop, som viser de seneste anmeldelser eller din samlede TrustPilot Score.

På billedet foroven ser du et eksempel fra vores kunde, Noella Fashion, som driver en Shopify webshop og anvender social proof på sin produktside i form af en TrustPilot widget.

Hvordan anvender Amazon social proof?

amazon social proof

På Amazon er der på produktniveau implementeret social proof, hvor du på ovenstående screenshot kan se, at 144 personer har anmeldt produktet og det giver en positiv samlet bedømmelse.

I de besøgendes underbevidsthed er det med til at nedbryde frygt og tanker som f.eks. “Er dette produkt godt?”, da en af de største barrierer for at gennemføre et køb er frygten for at træffe en forkert beslutning.

En lille historie om social proof

Forestil dig, at du er på ferie. Du er taget til… Lad os sige Mallorca. Det er aften og du begynder så småt at blive sulten. Du er derfor på udkig efter en restaurant, hvor du kan nyde et godt måltid.

Du konstaterer hurtigt, at der (heldigvis) er mange restauranter at vælge imellem i Palma, men du erkender også, at du ikke har været i byen før, så du har ikke et stamsted eller nogle erfaringer med hvilke restauranter, som er et besøg værd. Du går gaderne tynde og leder, mens sulten hober sig langsomt op.

Hvilken restaurant går du ind på? 🤔

  • Restaurant A) Lokalerne ser store ud og der er plads til mange. Der er kun ét bord som er optaget, hvilket betyder, at der er mange ledige pladser. Du ser et par tjenere, som står og kukkelurer over i hjørnet 👀 🥱

 

  • Restaurant B) Her fornemmer du hurtigt, at der er travlt. Et hurtigt øjekast siger dig, at cirka 80% af alle borde er optaget, da der er mange gæster. Folk griner og ser glade ud. Du ser også et par borde med skiltet “reserved” på. 👨🏻‍🍳 🍷 🕯

 

Jeg kender godt svaret.

 

Jeg var også gået ind på “Restaurant B”.

Ovenstående forestilling kan understøttes med fakta:

1) Over 70% af amerikanerne siger, at de har undersøgt produktanmeldelser, før de har foretaget et køb 💡

2) Ca. 63% af alle konsumenter er mere tilbøjelige til at foretage et køb på en hjemmeside, hvis der er anmeldelser af produktet. Kilde

social proof illustration

Hvorfor eksisterer social proof?
Grunden til at social proof eksisterer, er, at vi bliver påvirket af omverden og vores omgangskreds. Jeg vil nærmest sammenligne mennesket med “flokdyr”, ment på den måde, at vi konstant bliver påvirket af andres beslutninger. Vi lærer, hvad vi skal gøre og hvad vi ikke skal gøre.

Vi ser, hvad andre gør og hører om deres oplevelser. Det kan både være positivt og negativt. Derfor gør vi tit som flertallet og dem, som vi kan sammenligne og identificere os selv med. Det gælder både inden for e-commerce, når du vælger forsikringsselskab eller barnevogn.

Sådan bruger den smarte webshopejer social proof

Du har helt sikkert før handlet på en webshop, hvor du har lagt et produkt i kurvet. Hernæst er der kommet en lille pop-up frem, hvor der står:

“Kunder, som købte dette produkt {produktet, du lige har lagt i kurven}, købte også disse produkter”.

Hov. Nu bliver vi altså sammenlignet med andre, som har foretaget samme handling som os selv. Hvorfor dog det? Der er tale om et forsøg på relevant mersalg, da man gør kunderne opmærksomhed på, hvad andre har gjort, der minder om en selv. Det behøves ikke nødvendigvis at være en pop-up, produkterne kan også være vist nede i bunden af hjemmesiden.

Social proof er et utrolig indflydelsesrigt og salgsfremmende værktøj. Men har man en negativ social proof (læs: negative anmeldelser) så kan det være med til at dræbe dit brand og hele din forretning.

Nu har du forhåbenligt en god fornemmelse af, hvad begrebet social proof betyder. Lad os se på de forskellige typer, som der findes.

5 typer af social proof ⤵️

  • Ekspert social proof: Er når dit produkt eller virksomhed får anerkendelse fra en troværdig og relevant ekspert. Et eksempel kunne være, hvis du ejede en restaurant og et stort “mad magasin” skrev positive anmeldelser omkring stedet og den udsøgte mad, du serverede. Det kan også være noget så lavpraktisk som en udtalelse på Facebook eller Twitter.

 

  • Celebrity social proof: Når en kendt person anvender – og er glad for – dit produkt, eller at du blot får “anerkendelse” fra kendiser. Her skal man dog altid tænke sig en smule ekstra om, før man selv opsøger disse kendte personer. Kan du stå inde for den kendte person? Er personen i takt med dit brands værdier? Er der risiko for at personen kommer ud i noget snavs? Så vil det skade dit brands image. Man skal derfor finde en person, som er i takt med sit brands værdier.

 

  • User social proof er når dine kunder anmelder produktet, servicen eller oplevelsen. Læser man anmeldelser på en webshop fra tidligere kunder, så er der tale om user social proof. Driver du f.eks. en Shopify Webshop, så er det ingen sag at implementere dine anmeldelser fra TrustPilot.

 

  • Wisdom of the crowds Denne form for social proof er når store grupper – tusinde eller millioner – anmelder eller anderkender ens produkt. I din markedsføring kan der stå: “Gør som 20.000 andre og tilmeld dig vores nyhedsbrev”. Det er et kvalitetsstempel, når du viser, at SÅ mange allerede har tilmeldt sig eller anvendt ens service.

 

  • Wisdom of friends er når ens venner eksempelvis liker et andet brand. På de sociale medier er dette meget udbredt. I brugen af Facebook annonceringen kan man vælge at vise: “Charlotte og 42 af dine venner synes godt om .” Det er også en naturlig del af mange webdesigns, hvor man kan anvende diverse widgets, herunder Facebook’s “Page Plugin” (Som hed “Like Box” før), som viser, hvor mange af ens venner, der synes godt om hjemmesidens tilhørende Facebookside.

Du kan altså implementere og anvende dette salgsfremmende værktøj på mange måder i din markedsføring og på din webshop. Det er blot vigtigt, at det bliver en naturlig og pæn del af dit webdesign. Hvis du ønsker, at vi skal finde ud af, hvordan du på bedst muligt vis får glæde af social proof eller hvis du skal have en hjælpende hånd til at integrere TrustPilot, så tøv ikke med at kontakte os.

Må jeg sende mit næste blogindlæg til dig? 🎉

Indtast din e-mail herunder og vær den første til at få besked, næste gang vi skriver et nyt blogindlæg om Shopify eller e-handel
shopify logo

 

 

Erik Holflod Jeppesen

Erik er partner, CMO og medstifter af Grafikr A/S.Erik er ansvarlig for den daglige projektledelse, hvor han bl.a. rådgiver kunden undervejs samt drifter igangværende design- og udviklingsprojekter, så kundens idé ender med et succesfuld resultat. Erik holder også et vågent øje med tiden for at sikre, at deadlines bliver overholdt.