Af Erik Holflod Jeppesen – Founder, Grafikr ApS

30. oktober, 2017
webdesign trends

Vi har en finger på pulsen og holder os opdateret på de nyeste tendenser indenfor design og udvikling. Blogindlæget handler om forudsigelser til hjemmesider i 2018.

1. Bokse

I 2018 vil vi fortsat se en markant brug af bokse til hjemmesider, som giver værdi til funktionaliteten men sågar også til designet. Boksene skal skabe fokus omkring “call to action”-elementer og være et iøjefaldende element. Overordnet set vil bokse være med til at sætte prikken over i’et på hjemmesider og vil være en store trend i 2018.
beoplay

2. Stærke farver

Jeg tror på, at vi i 2018 vil se et movement indenfor brugen af stærke og udfordrende farver. Tidligere har mange brands holdt sig til traditionelle farver på deres hjemmesider og ikke udfordret normen. Tør du gøre brug af stærke farver i dit webdesign, så vil du skille dig ud til at starte med, men flere og flere virksomheder vil helt sikkert hoppe med på denne bølge. De stærke farver skaber opmærksomhed og kreativitet.

Specielt start-ups, som ikke er fanget af en ekisterende visuel identitet, vil gøre brug af den mere kreative farvepalette i deres branding og webdesign og vil få opmærksomhed.

skinnydip

3. Custom illustrationer og ikoner

Illustrationer og ikoner er fremragende til at understøtte dit budskab. Det er med til at give liv til din hjemmeside og det styrker hele din brand identitet.
Du kan få en grafisk designer eller et webbureau til at udarbejde en række unikke illustrationer til dig, som du kan bruge på dit website og i din markedsføring. På den måde skaber du genkendelighed og har en rød tråd. Illustrationerne og ikonerne kan f.eks. indsættes i din header. Du kan også bruge en unik font, som skiller sig ud fra resten af indholdet på dit website.

Mange virksomheder gør brug af en helt standard “iconpack”, men dem som virkelig vil skille sig ud, får lavet en unik løsning med ikoner og illustrationer, som også bliver et bærende element i deres identitet.

dropbox kitri

4. Unik scrolling

Scrolling hjælper dine besøgende med at komme fra toppen til bunden af din hjemmeside. Et gammel tommelfingerregel siger, at man skal kunne se dit vigtigste indhold på hjemmesiden, uden at skulle scrolle ned.
Grundet brugen af flere forskellige enheder og skærmstørrelser, så er denne tommelfingerregel så småt ved at udgå. Er det besværligt at scrolle op og ned på hjemmesiden, så ødelægger det din user experience.

Jeg tror på, at vi vil se nye måder at scrolle på i 2018. Det vil fungere bedre og få brugerne til at interagere med din hjemmeside på en helt ny måde.

scroll effect scroll effect

5. Video

På det seneste har video været et omtalt emne, specielt i markedsførings-regi. Brugen af videoer på hjemmesider er stigende, og det bliver nemmere og nemmere at indsætte en embed-video via. Youtube og Vimeo, uden du ødelægger din hjemmesides hastighed.
Gør du brug af videoer på din hjemmeside, så fanger du hurtigt dine besøgendes opmærksomhed. Video er perfekt til storytelling og kan også være med til at gøre din hjemmeside mere personlig.

drift

Erik Holflod Jeppesen

Erik er partner, CMO og medstifter af Grafikr ApS. Erik er ansvarlig for den daglige projektledelse, hvor han bl.a. rådgiver kunden undervejs samt drifter igangværende design- og udviklingsprojekter, så kundens idé ender med et succesfuld resultat. Erik holder også et vågent øje med tiden for at sikre, at deadlines bliver overholdt.