WooCommerce og Google Analytics integration

Tips & tricks | 3 minutters læsning

Af Erik Holflod Jeppesen – Founder, Grafikr ApS

9. maj, 2018
Google Analytics

WooCommerce og Google Analytics integration

Sådan kommer du i gang med at lave en integration mellem Google Analytics og WordPress WooCommerce

I dettte blogindlæg skal vi se nærmere på, hvordan du på bedste vis integrerer Google Analytics med din WooCommerce webshop, så du får alt det nødvendige data om dine besøgende, deres adfærd og købsrejsen.
At analysere sin webshops performance og dine kunders adfærd er en løbende proces, som i sidste ende kan hjælpe dig med at optimere din webshop og opnå dine mål; Et mål kunne være at få flere til at lægge et produkt i kurven, signe up til dit nyhedsbrev, formindske afvisningsprocenten eller noget helt fjerde.
Webanalyser er et afgørende element, når det kommer til konverteringsoptimering. Uden at have et indblik i din hjemmesides data, vil du blot træffe beslutninger ud fra en mavefornemmelse. Da konkurrencen i e-handel er benhård, så handler det om at være et skridt foran alle sine konkurrenter og du kan indhente meget, ved blot at optimere din webshop på baggrund af indsamlet data.

1) Opret en bruger til Google Analytics

Først og fremmest skal du have en bruger (Gmail) hos Google, før du kan anvende Google Analytics – og Googles andre værktøjer. Hvis du ikke har en Gmail, så kan du oprette en bruger her
Dernæst skal du logge ind på Google Analytics og oprette en profil til din hjemmeside.
Det kan du gøre via dette link:https://www.google.com/analytics/

Når du har oprettet din bruger hos Google Analytics, så får du et tracking ID. Det er et unikt ID til din hjemmeside og hedder UA-XXXXXXXX.

2) Aktivér Enhanced Ecommerce

Sørg for at aktivere “Enhanced Ecommerce” under dine indstillinger. Det giver dig et dybere indblik i hele kunderejsen og hvordan dine besøgende klikker på de enkelte produkter, tilføjer noget til sin kurv, deres adfærd ved checkout og meget mere. Generelt en funktion, som er vigtig, når du driver en webshop.

3) Installer “Google Analytics Dashboard for WP” (GADWP)

Tidligere har vi skrevet en komplet liste med vores favorit plugins til WordPress, hvor vi også anbefaler “Google Analytics Dashboard for WP”. Du kan hente GADWP lige her.
Der findes mange “Google Analytics Plugins” til WordPress, men GADWP er et af de nemmeste at integrere med din hjemmeside og du får et overskueligt dashboard til din hjemesides WordPress-kontrolpanel.
Efter du har installeret GADWP, skal du huske at klikke på “authorize plugin”-knappen, så den kan spille sammen med selve Google Analytics.

Når du har sat dit plugin op, har du nu et dashboard i dit kontrolpanel på din WooCommerce webshop. Når du er logget ind på din webshop som administrator, har du nu muligheden for at have en finger på pulsen og blive opdateret med din hjemmesides seneste data.
Du skal huske at gå ind og aktivere “Enhanced Ecommerce” under indstillinger ved GADWP.

Academy: Bliv en ørn til Google Analytics

Det kan godt være, at du nu har et flot dashboard og du kan se en masse kurver, grafer og kvantitativ data. Men det vigtigste er, at du forstår, hvad de enkelte tal og rapporter betyder og hvordan du finder dem. Vi anbefaler derfor, at du bruger nogle timer på at lære om Google Analytics.
Du kan lære rigtig meget ved at tage nogle af de online kurser, som Google tilbyder på deres Academy. Her kan du starte ud med “Google Analytics for Beginners”, hvor du lærer grundprincipperne bag værktøjet og hvordan du skal analysere de enkelte rapporter.

Held og lykke med det hele! Skulle integrationen drille eller har du spørgsmål, så skal du være velkommen til at skrive til os på kontakt@grafikr.dk

Erik Holflod Jeppesen

Erik er partner, CMO og medstifter af Grafikr ApS. Erik er ansvarlig for den daglige projektledelse, hvor han bl.a. rådgiver kunden undervejs samt drifter igangværende design- og udviklingsprojekter, så kundens idé ender med et succesfuld resultat. Erik holder også et vågent øje med tiden for at sikre, at deadlines bliver overholdt.