loader

WooCommerce VS Shopify (Fordele og ulemper)

WooCommerce VS Shopify! Det er det helt store spørgsmål, hvis du også er én af dem, som ikke ved, om du skal vælge en Shopify webshop eller WooCommerce-løsning? Det er nemlig et svært valg for mange, så vi har valgt at gøre det overskueligt for dig i dette blogindlæg, hvor vi belyser fordele og ulemper ved WooCommerce og Shopify.

Der er en væsentlig forskel på de to webshopssystemer, hvilket vores illustration forneden også vil vise.

Jeg har stillet det op visuelt, så det bliver mere overskueligt og spiseligt for dig. Derudover har jeg droppet de fancy begreber, så alle kan følge med 🙂

WooCommerce vs Shopify

Lad os starte guiden: WooCommerce VS Shopify

Webhotel inkluderet i Shopify

En af forskellene på WooCommerce VS Shopify, er, at WooCommerce er et plugin, du installerer til WordPress, hvor Shopify både er en hosting og CMS. Så Shopify er altså en “hosted løsning”, hvor webhotellet er inkluderet.

Hvis du vælger en WooCommerce-løsning, så kan du benytte vores rabatkode ved at klikke her og få en gratis måned på dit webhotel.

Både Shopify og WooCommerce er brugervenligt

Der er sat 3 x grønne flueben ved ”Brugervenligt system” ud fra Shopify. Det er gjort, fordi Shopify uden tvivl er det mest brugervenlige system, baseret på design, enkeltheden og overskueligheden. Det er gjort så simpelt at tilføje produkter, ændre tekster og lignende på siden, hvor alle yderligere funktioner er fjernet, der alligevel typisk ikke bliver brugt. WooCommerce er også brugervenligt – og nemt at bruge. Det er blot ikke til sammenligning i forhold til Shopify. Alt handler om at tilvending, men min vurdering er, at det er nemmere at bruge Shopify fra dag 1.

Gratis SSL-certifikat – det er låsen og det grønne, du ser i URL baren

Sikkerheden er en væsenlig faktor og tryghed og har også en stor betydning for dit arbejde med søgemaskineoptimering. Derfor er det et must, at du har et SSL certifikat på din webshop. Enten kan du købe det og få det sat på dit webhotel, når du vælger WooCommerce, ellers følger det automatisk med, når du opretter din webshop i Shopify.

Hvordan er mulighederne for at kode i backend?

Du kan kode i backend ved begge systemer. Personligt, synes jeg, at der er en væsentlig forskel på det. WordPress/WooCommerce har ekstrem mange filer, hvor Shopify ofte har små filer – og er inddelt på en overskuelig måde. En væsentlig forskel er også, hvilket sprog siderne er bygget op i.

Shopify = Primært HTML/CSS, lidt PHP og Javascript

WordPress = PHP/HTML/CSS/Javascript

Shopify begrænser SEO Urls

Ved Shopify finder du en fast linkstruktur, som du ikke kan ændre ved. Ulempen er, at der findes engelske udtryk i din URL, hvilket ikke gavner din SEO. F.eks. ved en kategoriside hedde ditdomæne.dk/collections/damesko 

Ved Woocommerce kan du nemt og hurtigt ændre i linkstrukturen, så det gavner dig på SEO-fronten også. Dermed vinder WooCommerce på linkstrukturen.

Du kommer hurtig i gang begge steder

Når du har valgt dit nye system, koster det dig faktisk ikke noget at komme i gang med det samme, hvis du ønsker det. Begge systemer har nogle skabeloner, du kan starte med, hvis du bare vil i gang gratis.

Vi anbefaler dog stadig, at du har en professionel med erfaring indover, der kan rådgive og hjælpe til, hvor der kommer udfordringer.

Shopify tillader dig ikke at tilpasse din checkout

En af de ulemper, der er hos Shopify, er, at du ikke kan tilpasse selve ”check out”-fasen, altså “kassen”. Den er på forhånd lavet fra Shopify. Her kan du i WooCommerce lave den præcis, som du vil – både design og funktionsmæssigt.

Du kan læse et uddybende blogindlæg omkring Shopify’s checkout her

Du kan hente apps og plug-ins

I begge systemer har du mulighed for at hente integrationer og apps/plug-ins, som kan være med til at gøre din webshop endnu bedre. Der findes et ”marked”, som du kender fra app-store, hvor du kan søge efter det, du mangler.

Gratis at benytte

WooCommerce er gratis – og det er Shopify ikke. Hos Shopify opretter du dig på en abonnementsløsning, der passer til dit behov alt efter, hvad der passer til dit behov. Her må du opveje, om du synes, det er dét værd at gå med Shopify eller WordPress / WooCommerce, selvfølgelig efter behovet.

Shopifys prismodel kan ses her

WooCommerce tager ingen transaktionsgebyr, men det gør Shopify

Når du vælger dit webshopsystem er det væsentlig at vide, hvilke omkostninger, der er forbundet med det. Omsætter du for millioner, betyder den ene procent, Shopify eksempelvis tager, meget for din virksomhed. WooCommerce er gratis – og tager ingen gebyrer. Her er det kun de almindelig gebyrer hos din betalingsformidler/indløser, som gælder. Du har dog mulighed for at blive ”Shopify Plus”, hvis du har en god størrelse. Her får du et gebyr, som er passende til virksomheden.

WooCommerce og Shopify leverer begge statistikker, men hvilket er mest overskueligt?

Begge systemer leverer “rapporter”, som du kan kigge på og optimere efter. Der er bare en væsentlig forskel på, hvilke data det er og hvordan den bliver præsenteret. Data fra WooCommerce er baseret på salg og omkostninger, hvorimod Shopify har uddybende data omkring, hvor kunden falder fra, hvor de besøgende kommer fra, hvordan din konverteringsrate er  fra periode til periode.

Her er det vigtigt at nævne, at du kan bruge Google Analytics til at fremskaffe data, men Shopify har det mest almindelige integreret bagved præsenteret på en behagelig og overskuelig måde. Google Analytics kræver en professionel opsætning, hvorefter det vil køre på samme måde som Shopify.

Det er vigtigt, at din hjemmeside er sikret mod hackere!

Du frygter ikke noget mere end, hvis der kommer en uønsket og ondsindet person ind bag systemet på din webshop. Derfor er det vigtigt, at alle sikkerhedshuller er dækket. WooCommerce kræver en del arbejde for at sikre sig disse huller. Det skyldes blandt andet, at det er Open Source og ikke mindst, at alle plug ins skal være up to date. Shopify derimod er ikke Open Source, og de har et meget sikkert system, der opdaterer sig selv på ikke mindst sikkerhedsområdet.

Klik her, hvis du vil lære mere om sikkerheden i WordPress og hvordan du kan optimere den?

Du kan tilføje uendelige produkter

En ting, som du er sikker på uanset hvilket system du vælger, er, at du kan tilføje alle de produkter, som du tør drømme om – også alle de kategorier, du vil. Systemerne har ubegrænset plads, hvor det kun kan blive problematisk, hvis WooCommerce webhotel ikke er stort nok. Her kræver det bare, at du opgraderer det, hvilket kan klares nemt.

Betyder support noget for dig?

For mange er support og tilgængelighed vigtigt, hvor andre slet ikke bruger det. I hvert fald er der “24/7” support hos Shopify, hvor du altid kan få support til selve Shopify og evt. apps, du har tilknyttet. Woocommerce er igen kun software, hvor der er support, men fungerer på mailbasis. Så Shopify vinder på den primære support, men der er mange svar at hente på internettet og diverse fora.

Begge systemer har mulighed for tredje parts integrationer, men…

En sidste, men stor overvejelse du bør gøre, er at finde ud af, hvilke tredje parts integrationer, du har brug for. Det kunne være i forbindelse med forsendelse, hvor du skal printe labels ud fra systemet nemt og hurtigt, så det klares automatisk og samtidig formindsker manuel arbejde. Her har Shopify vist sig at være bedst på dette område, hvor der ved få klik kan laves diverse integrationer, hvor Woocommerce også kan, men oftest kræver et professionelt syn på det efterfølgende.

Jeg håber, at ovenstående guide gjorde dig en smule klogere på valget mellem WooCommerce vs Shopify. Er du stadig i tvivl eller ønsker du blot at få professionel sparring omkring hvilken løsning, der passer til dig? Så giv os et kald på +45 71 71 70 71.

Comments

Tilføj kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *