5 tips til konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering | 3 minutters læsning

Af Erik Holflod Jeppesen – Founder, Grafikr A/S

26. april, 2021
konverteringsoptimering

Ved du ikke hvad konverteringsoptimering (CRO) er, så anbefaler jeg, at du læser vores blogindlæg “Sådan øger du din konverteringsrate”, som vil give dig en generel forståelse for emnet. Overordnet set, så handler konverteringsoptimering om at få så mange af dine besøgende til at foretage en ønsket handling, hvor vi ofte siger at det overordnede mål på en webshop er at få dine besøgende til at foretag et køb, så de bliver betalende kunder. På en informationswebsite kan målet være at få dine besøgende til at udfylde en kontaktformular eller tilmelde sig dit nyhedsbrev.

1) Forside

Dine besøgende danner sig et førstehåndsindtryk på et splitsekund. Det er derfor vigtigt, at din forside er optimeret og giver de besøgende det ønskede indtryk.

  • Lav en enkel forside
  • Fremhæv USP’er
  • Find ét skarpt budskab
  • Tænk logisk: Placér f.eks. indkøbskurv i øverste højre hjørne
  • Fremhæv udtalelser fra kunder og skab social proof
  • Indsæt billeder
bodylab forside

2) Om os

Det er vigtigt, at du har en tydelig “om os”-side på dit website. Mange besøgende vil forlade din hjemmeside, hvis de ikke kan læse mere om, hvem som står bag. Troværdighed spiller en stor rolle, når man taler om konverteringsoptimering. På din “om os”-side, anbefaler vi:

  • Billeder af ansatte
  • Links til Sociale Medier
  • Kontaktoplysninger (e-mail og telefonnummer). Dette kan også stå i footeren.
om grafikr

Her ses et screenshot fra vores hjemmeside tilbage i 2016, hvor vi lagde vægt på, at du skulle kunne se, hvem der var på den anden side af skærmen – og det gør vi stadig den dag i dag (2021).

3) Navigation

Det skal være nemt for dine besøgende at navigere rundt på din webshop. Her spiller navigationsbaren en stor rolle. Har man først en dårlig oplevelse med en hjemmeside, så er sandsynligheden for at den besøgende kommer igen minimal. Din navigation kan optimeres ved disse simple trick:

  • Tydelig hover-effekt: Menupunkten kan skifte farve, når man holder musen over.
  • Vis tydeligt, hvilken side den besøgende er på.
  • Opsæt breadcrumbs. Så kan dine besøgende se navigationsstien og de kom fra
  • Har du f.eks. en webshop med mange produktkategorier, kan du anvende en venstrestillet sidebar
  • Tænk mobile first og gør ikke dine menupunkter for små, så man klikker forkert
stoy

4) Webshop: Produktside

Har dine besøgende klikket sig ind på et specifikt produkt, så viser de en interesse og det er nu, du skal få dem til at klikke på “Læg i kurv”-knappen. Før det sker, så får du her et par eksempler på, hvordan du kan optimere dine produktsider:

  • Brug profesionelle produktbilleder i høj opløsning
  • Skrive en god og levende produktbeskrivelse
  • Opsæt FAQ per produkt eller om dine størrelser
  • Anvende psykologiske triggers, så som urgency og dermed vise når du har en lav lagerbeholdning
  • Skrive produktspecifikationer: Størrelse, vægt, materiale mm
  • Fremhæve dine USP’er: F.eks.: “Køb 2 og få gratis fragt”
bodylab

5) Webshop: Læg i kurv

Det er trist, at omkring halvdelen klikker på “læg i kurv”, men aldrig gennemfører selve bestillingen. Dette er et område, du skal have fokus på, hvis du driver en webshop. Du kan gøre følgende for at optimere din konverteringsrate:

  • Tydeliggør, at kunden har lagt noget i sin kurv, ved at lave en pop-up eller en lille animation oppe ved kurv-ikonet
  • Redirect kunden direkte til kurven. Hvis du sælger få produkter pr. ordre, så er dette en god idé
  • Vise visuelt, at produkter “flyver” op til kurven i højre hjørne.
  • Vise købsbeløbet eller antal produkter ved siden af indkøbskurven.
bodylab

Tak fordi du læste med.

Jeg håber, at du kunne bruge mine 5 tips til konverteringsoptimering. Er du en heldig webshop-ejer, så husk at brug kræfter på at øge din konverteringsrate. Kig på hvordan din webshop performer og hvor de besøgende falder fra. Det er tit de helt små ting, som kan være med til at gøre en stor forskel. Der er selvfølgelig ikke en opskrift som “fits all”, så det handler også meget om den enkelte case og udfordring, som du sidder overfor. Analyser din data og opsæt splittests, inden du implementerer radikale ændringer baseret på mavefornemmelse. Indlægget du lige har læst har blot til formål at give lidt inspiration og forhåbenligt sætte nogle tanker igang og hvis du ønsker en dialog omkring det, så skal du være velkommen til at ringe på nummeret herunder.

 

Må jeg sende mit næste blogindlæg til dig? 🎉

Indtast din e-mail herunder og vær den første til at få besked, næste gang vi skriver et nyt blogindlæg om Shopify eller e-handel
shopify logo

 

 

Erik Holflod Jeppesen

Erik er partner, CMO og medstifter af Grafikr A/S.Erik er ansvarlig for den daglige projektledelse, hvor han bl.a. rådgiver kunden undervejs samt drifter igangværende design- og udviklingsprojekter, så kundens idé ender med et succesfuld resultat. Erik holder også et vågent øje med tiden for at sikre, at deadlines bliver overholdt.