Det er ved at være sidste chance, hvis du skal gøre din webshop klar til Black Friday, som er fredag d. 29. november 2019. I dette indlæg kommer vi med et par tips, som man kan implementere, hvis man er webshopejer og ønsker at maksimere sin omsætning på denne dag.
Det er vigtigt, at din hjemmeside loader hurtig, så dine besøgende ikke falder fra. Specielt denne dag, hvor du kan opleve ekstra meget trafik på din hjemmeside. Udover at Google straffer dig i søgeresultaterne for at have en langsom hjemmeside, så er det også til irritation for dine besøgende.
I følge en rapport fra Google i juli 2016, så er der nogle trends, som er værd at holde øje med. Mange af punkterne i Googles rapport er SEO-relaterede, men vi har bidt mærke i specielt ét punkt, som kan bruges til Black Friday.
Video er et vigtigt redskab, som internettets brugere elsker. 70% af alle videoer omkring julegave-guides bliver vist på mobiltelefonen.
1) Sørg for, at din hjemmeside er responsive
Det er meget sandsynligt, at din målgruppe surfer rundt på internettet med deres smartphone. Det kan være, når de sidder i bussen, venter, eller når de er på farten. Altså alle de tidspunkter, hvor de ikke har en computer på sig. Hvis din hjemmeside ikke er responsive, så går du glip af potentiel omsætning og mange besøgende falder fra. Og det gælder også din checkout, hvis du har en webshop. Op til denne dag er det altså ekstra vigtigt, at du tester din webshop fra smartphones og retter eventuelle fejl, så den bedst brugeroplvelse kan skabes, uanset hvilken enhed de besøgende anvender.
2) Producér video tilpasset Black Friday
Til Black Friday kan du lave en video, hvor du fremviser 5 udvalgte produkter og fortæller kort om dem. Det er en rigtig god og levende måde at sætte fokus på et produkt, som du måske ønsker at sælge mere af, hvis du f.eks. har et højt dækningsbidrag på det. Videoen kan du uploade til Youtube og dernæst indsætte en “embed code” på din hjemmeside, så den bliver vist på hjemmesiden og dine brugere ikke bliver ledt væk derfra.
Udover at det er en god måde at fremvise sine produkter, så er det også smart rent markedsføringsmæssigt. I branchen for forbruger-elektronik, så går 68% af alle dem, som shopper fra mobilen, ind på YouTube for at finde idéer omkring hvad de skal købe i gave i ferie-perioderne. Mon ikke de også leder op til Black Friday efter gode tilbud.
3) Tilpas din hjemmeside og lav et “Black Friday”-design”
Sørg for at man kan se, at man på din hjemmeside kan spare penge og du har nogle gode tilbud. Gør det tydeligt i form af grafiske elementer.
Ønsker du stadig at holde din hjemmeside minimalistisk, så er der stadig rig mulighed. Nedenfor ser du et eksempel fra Dell, som havde designet banner til forsiden af deres hjemmeside, som tydeligt illustrerer, at de har tilbud denne dag.

4) Husk vigtigheden af call to action
Husk at være bevidst omkring din kampagne denne dag. Mange kører med tilbud, som kun er gældende i 24 timer, og det er vigtigt, at man gør de besøgende opmærksomme om dette. Derfor kan du lave en countdown, hvor der f.eks. står: “Dette tilbud udløber om 7 timer og 30 minutter”. Det kan også være en minimalistisk countdown under “læg i kurv”-knappen, hvor du trigger de besøgende til at lægge produktet i kurven inden x-minutter for at få varen leveret i morgen.
Denne dag skal du gøre noget ekstra for dine kunder, så tilbyd også gratis fragt, hvis du normalt tager penge for dette. Fragtpriser er tit en afgørende faktor for danskerne, når de handler på nettet jf. en rapport fra FDIH.
5) Facebook annoncering
Du skal fortælle din målgruppe, hvilke tilbud du har på denne dag: Her er Facebookannoncering en oplagt mulighed. Dagene op til Black Friday kan du begynde at varme din målgruppe op og på selve dagen kan du skrue ekstra op for annoncekronerne.
6) Facebook-pixels og retargeting
Sørg for, at dine Facebook-pixels er sat korrekt op, så du kan lave annoncer mod de personer, som før har besøgt din hjemmeside samt en kopimålgruppe af disse. Driver du en Shopify webshop får du meget foræret med Shopify’s Conversion API til Facebook. Der er rigtig mange muligheder med det data, som du indsamler.
Det er vigtigt, at der er en råd tråd i designet i dit markedsføringsmateriale og på selve dit webdesign på denne dag, så det hele går op i en højere enhed og du opnår genkendelighed hos brugerne.
Tak fordi du læste med.
Vi kunne fortsætte denne liste, men vi udvalgte 6 gode råd, som er mulige at implementere og eksekvere på relativt hurtigt, hvis du er sent ude med din planlægning. Vi ønsker dig held og lykke med salget denne dag. Gennem de sidste år har danskerne taget dette fænomen til sig og alt tyder på at stigningen og trenden fortsætter. Så der er god mulighed for at få en god omsætning denne dag, men konkurrencen er hård.