CRO: De 6 bedste værktøjer til konverteringsoptimering for webshops

  • Erik Holflod Jeppesen
    Af Erik Holflod Jeppesen
  • 3. maj 2022
  • 6 minutter læsningstid
CRO: De 6 bedste værktøjer til konverteringsoptimering for webshops

Hænger konverteringer lidt i bremsen, eller er du på evig jagt efter værktøjer, der kan sætte fut i konverteringsraten på webshoppen?

Så har vi gode nyheder til dig:

Vi har håndplukket 6 af de bedste tools til konverteringsoptimering, der giver dig data og indsigt, du kan bruge til at lave målbare forbedringer i din webshop.

Hvad er konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering (også kendt som CRO = Conversion Rate Optimization)…

… Er jo egentlig et enormt bredt begreb, hvis vi taler om, hvordan og hvad, du kan konverteringsoptimere. For det er mere eller mindre alt. Lige fra farven på en knap til hele designet af din webshop.

Men uanset hvordan vi vender og drejer den, er handlingen bag dog altid den samme:

At optimere konverteringen.

Vi kommer ikke til at gå enormt meget i dybden med, hvad konverteringsoptimering er her – det her vi nemlig allerede gjort: Konverteringsoptimering – sådan øger du din konverteringsrate

I stedet skal vi se nærmere på de værktøjer, der er værd at hive fat i, når du stiller skarpt på konverteringsoptimering.

Hvad er værktøjer til konverteringsoptimering?

Værktøjer til konverteringsoptimering, aka CRO tools, er værktøjer, der gør det nemmere for dig at identificere, hvor der er plads til forbedring.

I stedet for at gætte på, hvor tråden knækker (og konverteringen udebliver), får du brugbar indsigt i:

  • Hvorfor dine besøgende ikke bliver til leads eller købende kunder
  • Hvad du helt konkret kan ændre/forbedre for, at det sker
  • Hvordan du tester dine ændringer undervejs, så du kan se, hvad der virker (og hvad der ikke gør)

Når vi taler værktøjer til konverteringsoptimering, er der læssevis at vælge mellem – i artiklen her har vi skilt fårene fra bukkene og udvalgt de 6 bedste. 

Men før vi kommer til listen (bare rolig – vi er der næsten), skal vi lige være helt skarpe, hvilke forskellige typer af værktøjer, der findes. Det er nemlig relevant for dig, når du skal vælge det eller de værktøjer, der matcher dine behov bedst.

3 typer af værktøjer til konverteringsoptimering:

Dem, der spytter tal, data og analyser ud

De analytiske værktøjer fokuserer på, hvad der sker på din side – altså hvor mange der smutter, eller hvor lang tid en besøgende bliver. Den slags CRO-tools giver dig altså det forkromede overblik i form af kvantitative data.

Dem, der dykker ned i brugerens adfærd

En anden type af værktøjer er dem, der zoomer ind på brugernes adfærd – og ser nærmere på hvorfor, de gør som de gør.

Her får du kvalitative data, f.eks. hvorfor en bruger forlader sin kurv, om de kan finde det, de leder efter, og hvordan de navigerer på en side

Dem, du kan bruge til at teste dine forbedringer

Testværktøjerne er dem, du sender i marken, når du har fundet ud af både hvad og hvorfor, og du skal finde ud af, om dine tiltag gør en (positiv) forskel.

De 6 bedste værktøjer til konverteringsoptimering

1. Google Analytics – One analytisk værktøj to rule them all

Google Analytics er uden tvivl et af de mest populære analyseredskaber til web generelt. Det er installeret mere end 29 millioner gange, og du har med garanti allerede det her tool i din værktøjskasse. 

Derfor har vi det med på listen 👇🏼

  • Du kan tracke i næsten uendelighed – fra hvor dine besøgende kommer fra, til hvor længe de i snit bliver på de forskellige sider.
  • Det er gratis at downloade – først, når du runder de 10 millioner besøgende om måneden, er det nødvendigt at opgradere.
  • Du får real-time tracking af dine mål – dem opsætter du selv, og det kan være alt fra antal køb til tilmeldinger til dit nyhedsbrev.

2. Convert.com – Præcise A/B splittesting og avanceret personalisering

Convert.com er vores foretrukne værktøj til A/B-testning, som kan hjælpe med at optimere dine sider baseret på brugeradfærd og data. Convert er kendt for sin præcise segmentering og personaliserede oplevelser, som gør det muligt at skabe en dybdegående forståelse af, hvad der virker bedst for dine kunder.

Derfor har vi det med på listen👇🏼

  • Convert.com er nemt at integrere at integrere med Shopify
  • Convert.com er let at bruge og du kan nemt oprette A/B-tests, multivariate tests og splittesting uden at skulle skrive kode.
  • Du får mulighed for avanceret segmentering, så du kan målrette specifikke brugere med skræddersyede tests og oplevelser.
  • Det integreres nemt med mange andre værktøjer som Google Analytics og Google Tag Manager og kan understøtte din samlede CRO-strategi.


3. Hotjar – Brugbar indsigt i dine besøgendes adfærd

Her får du en ordentlig r*vfuld af brugbare, adfærdsanalytiske indsigter, der gør det nemt at optimere både brugeroplevelse og konverteringsrate.

Derfor har vi det med på listen👇🏼

  • Hotjar er intuitivt og visuelt godt skruet sammen – perfekt til dig, der hurtigt går død i et tørt excel-ark.
  • Du får adfærdsindsigt i massive mængder – fx heatmaps over hvordan dine brugere navigerer på din side, så du helt konkret kan se, hvad dine besøgende drages af – og hvad de ikke drages af.
  • Du kan indsamle feedback fra brugerne selv – og bruge det til at optimere.


4. Crazy Egg – Spot adfærd, optimer og test

Crazy Egg tilbyder i grove træk det samme som Hotjar – her får du nemlig også heatmaps over dine besøgendes adfærd, sessions-data og generelt visuelle data. Derudover kan du nemt teste dine forbedringer løbende.

Derfor har vi det med på listen👇🏼

  • Du får et visuelt overblik, der gør det nemt at omsætte data til brugbar indsigt.
  • Du får testværktøjer, så du kan se, hvilke versioner der performer bedst.


5. FullStory – Følg en besøgende på tværs af kanaler

FullStory er et analytisk værktøj, der blandt andet måler digitale interaktioner, en given bruger har på tværs af flere forskellige kanaler – og spytter brugbare data ud til dig i den anden ende. 

Derfor har vi det med på listen👇🏼

  • Du kan tracke og måle interaktioner på tværs af kanaler.
  • Du får heatmaps, sessionsdata og fejlrapportering, så du hurtigt spotter bump på vejen og kan forbedre brugeroplevelsen.


6. VWO Testing – A/B-testing med en appetitlig brugerflade

VWO Testing er, som navnet røber, et testværktøj med en visuel appetitlig brugerflade. VWO fokuserer meget på test-delen, men kombineret med et af de andre værktøjer til konverteringsoptimering får du hurtigt et vaskeægte konverterings-powerteam på dit hold. 

Derfor har vi det med på listen👇🏼

  • Du kan A/B-teste realtime, så det er nemt og overskueligt at vurdere, hvilke versioner og tiltag, der går rent ind og leder til flere konverteringer.

Hvis du vil have succes med dine CRO-tools skal du…

Droppe kun at teste.

Du kan teste herfra og til verdens ende. Men hvis du kun fokuserer på den del af kunderejsen, der handler om den endelige konvertering, kan din succes godt få lange udsigter.

Med andre ord: Du skal ikke stirre dig blind på én enkelt del af kunderejsen – du skal se på den som et hele. Og du skal bruge dataene til at forstå mennesket bag konverteringen. 

Det er dén indsigt, der kan sende dig lysår foran dine konkurrenter.

Hvis du skal tage noget med fra den her artikel, så er det:

  • At drive webshop uden værktøjer til konverteringsoptimering er lidt ligesom at køre på cykel med bind for øjnene. Jo, det kan lade sig gøre – men det betyder ikke, det er en god idé.

  • Der er forskellige typer af konverteringsværktøjer – og du skal sørge for at være dækket ind hele vejen rundt. Nogle CRO-tools kan mere end andre – men det er alfa og omega, at du både har data, adfærdsindsigt og testværktøjer.

  • Husk på, hvorfor alle de her tal er så pokkers gode at have – det er fordi, de giver os unik indsigt i de brugere og mennesker, der er bag dem.