Yoast SEO Shopify App
- Af Erik Holflod Jeppesen
- 20. januar 2022
- 3 minutter læsningstid
Hvis du før har arbejdet i WordPress og går op i søgemaskineoptimering (SEO), så har du med garanti stødt på “Yoast SEO”-pluginnet før.
I januar 2022 kom der en glædelig nyhed til alle Shopify webshops, da “Yoast SEO” nu endelig er tilgængelig som en Shopify app, som gør det muligt for dig at optimere dine produkter, sider og kategorier, så du alt andet lige kan rangere bedre i Google’s søgeresultater.
Hvorfor er det en god nyhed, at Yoast SEO er tilgængelig til Shopify?
Yoast SEO som WordPress plugin er det mest anerkendte plugin inden for SEO til WordPress websites og har eksisteret siden 2008 og kan prale med +5 millioner installationer til WordPress sites.
I et af mine tidligere blogindlæg fra 2017 vurderede jeg Yoast SEO som det bedste WordPress Plugin inden for sin kategori. Indlægges findes på linket herover.
I mange år har der manglet en god “SEO-app” til Shopify, så du brugervenligt kan optimere dine tekster, men nu er det endelig en realitet.
I takt med den eksplosive stigning inden for e-commerce de seneste par år, så har vi selv oplevet at mange webshops har migreret fra WordPress m. WooCommerce over til Shopify og hvis du som webshopejer eller in-house SEO-specialist har været vant til et brugervenligt overblik over din on-page SEO med Yoast som WordPress plugin, så er det blot en ærgelig følelse, hvis du skulle miste dette overblik ved en migrering til Shopify. Men det er heldigvis ikke tilfældet længere.
SEO for Shopify webshops
SEO bør alt andet lige have en plads på din agenda i 2022 og det er underordnet, om du varetager det in-house eller om du har outsourcet aktiviteterne til et SEO-bureau, så kan begge parter få stor glæde af appen.
Det gælder også, selvom der bliver brugt eksterne værktøjer som ahrefs.com, Screaming Frog eller MOZ, så er Yoast SEO bare brugervenligt at have ved hånden, når du optimerer produkt- eller kategori tekster, da det integrerer direkte i din Shopify webshop, mens du skriver dine tekster.
Appen kan selvfølgelig ikke stå alene og du skal heller ikke forvente, at du pludselig ligger #1 på Google. SEO skal du arbejde aktivt med og det gælder både on-page og off-page, hvis du vil se resultater.