Eksempler på konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering | 6 minutters læsning

Af Erik Holflod Jeppesen – Founder, Grafikr A/S

1. november, 2016
CRO

I det forrige blogindlæg handlede generelt om konverteringsoptimering og hvad det er for en størrelse – helt basal forklaret. I dag skal vi se et par eksempler på konverteringsoptimering og hvordan vi og andre virksomheder har anvendt det.

Vi har lavet 4 “før/efter”-billeder, som i realiteten er eksempler på konverteringsoptimering. Det er tiltag, som du måske kan implementere på din hjemmeside allerede i dag.

 

Rigtig mange hjemmesider anvender pop-ups til at indsamle e-mails. Det fungerer rigtig godt, hvis man sætter det ordentligt op. Der findes utallige eksempler på gode- og mindre gode pop-ups.

Skal man gå i dybden med dette emne og hvordan man indsamler leads på bedste vis, så er der er mange faktorer, som spiller ind: F.eks. hvor mange sekunder der skal gå, før ens pop-up skal vises.

I dette eksempel tager vi kun udgangspunkt i det visuelle og selve designet af pop-uppen.

Den dårlige pop-up

Er den du ser til venstre. Den er helt standard og beder blot om ens e-mail adresse og navn. For at sige det mildt, er den kedelig og ikke særlig informativ: Overskriften er ikke særlig fangende. Den er dårlig designet, men endnu værre er: Den fortæller dig ikke hvorfor du skal tilmelde dig nyhedsbrevet. Det er disse slags pop-ups man kan blive irriteret af og blot lukke dem ned. Det kan skade dit brand, hvis du irriterer dine besøgende og de vil derfor forbinde dig med noget negativt.

Den gode pop-up

Tilbage i 2016 havde vi den pop-up, som du ser til højre. Den pop-up fungerede godt, fordi den giver dig en teaser på, hvad du kan forvente og hvor meget. Vi nævner antallet af tips, så man er forventningsafstemt med sine modtagere. Den er stylet, så den var i takt med vores daværende visuelle identitet og der er sat ansigter på, så du kan se, hvem afsenderen er – det skaber troværdighed og dengang gjorde vi netop meget ud af at vise, hvem der var bag den anden side af skærmen,

Ønsker du at signe up, så skal du føle, at du får value for at udgive din e-mail adresse. Vi giver et bonustip med, hvilket betyder, at du får noget udover det sædvanlige. Mange giver også en e-bog eller noget tredje. Du skal bare huske at forære kvalitet, hvis du ønsker at dine besøgende skal kvittere med sin e-mailadresse.

Udover det sædvanlige “X” i højre hjørne, så er der anvendt en grå og “kedelig” knap, som man ikke får lyst til at klikke på, hvilket er meningen. Havde vi været rigtig snu, så skrev vi på knappen: “Nej, jeg har ikke lyst til at få succes online”, fordi så får man da slet ikke lyst til at klikke på den. Så find på noget smart at skrive, istedet for de klassiske “tilmeld” og “nej”. Tænk ud af boksen og vær gerne lidt kreativ.

Resultat:

Vi oplevede en forbedring på 21x flere sign-ups, efter vi fik lavet vores pop-up om tilbage i 2016, da vi lavede testen. Men igen, så handler det også om timing og hvornår den bliver vist for den besøgende. Hvis du har søgt på Google efter andre eksempler på konverteringsoptimering og læst generelt om pop-ups, så vil du kunne se at der er en tydelig rød tråd blandt de gode og dårlige.

På vores hjemmeside, har vi en topbar med et par menupunkter, som du sikkert har bidt mærke i. Hvis man har en side, som man ønsker, at de besøgende skal klikke ind på frem for de andre, så skal denne gøres mere synlig og skille sig ud fra de andre. Derfor har vi lavet det som en “knap” i vores menubar, istedet for normal tekst. Derudover ændrede vi teksten fra “Kontakt os” til “Modtag et tilbud” og tilføjede “gratis” på en smart måde.

Vi kunne hurtigt se i Google Analytics, at flere kom ind på siden, “Få et tilbud“. Derudover er det også vigtigt, at den landingspage er konverterende og simple. Her kan man splitteste forskellige former for landingspage, hvilket vi vil komme meget mere ind på i et senere blogindlæg.

Vi er nu kommet til det fjerde eksempel i rækken, i dette blogindlæg omhandlende eksempler på konverteringsoptimering. Vi oplever rigtig mange webshops, som har nogle udemærket produkter, men ikke får dem solgt og fokuserer ikke på deres konverteringsrate. De fortæller ikke, hvorfor man netop skal købe deres produkt og de gør det ikke synligt, hvor man skal klikke.

I dette eksempel fandt vi et helt normalt WordPress-theme, og lavede et hurtigt redesign af det, som skulle øge antal kliks på “læg i kurv”-knappen.

Dette er en opstilling, som jeg brugte på en webshop,som jeg ejede engang, der solgte smykker. Opstillingen er meget simpel og man fortæller den besøgende i punktform, hvorfor man skal købe det her. Så er du en webshopsejer, så fremhæv dine USP’er så simpelt som muligt og indikér, hvor man skal klikke. Gør det tydeligt, at det her er en “læg i kurv”-knap. Du skal tage de besøgende i hånden og få dem til at føle sig trygge gennem hele købsprocessen.

Istedet for at fokusere på pris, så skab en form for trust (troværdighed) – se hvorfor på næste billede.

Bonustip: Hvis du er rigtig smart, så laver du en counter under din knap, som fortæller de besøgende, at hvis de køber inden x-antal minutter, så er varen fremme om x-dage (gerne i morgen).

 

Må jeg sende mit næste blogindlæg til dig? 🎉

Indtast din e-mail herunder og vær den første til at få besked, næste gang vi skriver et nyt blogindlæg om Shopify eller e-handel
shopify logo

 

 

ExpressWatches forhandler ure fra mærket Seiko og ønskede at øge deres online salg. De var godt klar over, at nutidens internetbrugere er meget kritiske, når de handler, da vi alle ved, hvor mange fup-firmaer som findes derude. Så hvis en pris er for god til at være sand, så tænker man måske, at det her er “fake” og det kan skræmme forbrugerne væk og fungere som en barriere i deres købsprocess.

ExpressWatches’ hypotese gik ud på, at de kunne øge deres salg, hvis de erstattede deres “never beaten on price”-symbol med et symbol, som skabte troværdighed. Så de indsatte teksten et symbol med teksten “authorized dealer site” med et tilhørende Seiko-logo.

Resultatet var forbløffende og de forøgede deres salg med hele 107%.

ExpressWatches skaber troværdighed, ved at fortælle de besøgende, at de er en autoriseret forhandler af Seiko.

Du skal dog huske, at det handler meget om hvilket produkt man forhandler og hvem sin målgruppe er. Hvis du f.eks. sælger støvsugeposer, så kan det være, at dine kunder foretrækker en lavere pris og er ligeglad med om man er en autoriseret forhandler eller ej. Så du skal altid huske at kende din målgruppe.

Kilde: vwo.com

Skal vi hjælpe dig med konverteringsoptimering?

Jeg håber, at du fandt disse eksempler på konverteringsoptimering spændende og at du måske kan bruge det som inspiration til din egen hjemmeside eller webshop. I så fald du ønsker vores eksperters øjne på dit, så klik på den orange knap og vi tager en uforpligtende samtale omkring hvordan vi kan løfte dit salg og konverteringsrate.

Tak fordi du læste med.

Erik Holflod Jeppesen

Erik er partner og medstifter af Grafikr A/S. Erik er ansvarlig for den daglige projektledelse, hvor han bl.a. rådgiver kunden undervejs samt drifter igangværende design- og udviklingsprojekter, så kundens idé ender med et succesfuld resultat. Erik holder også et vågent øje med tiden for at sikre, at deadlines bliver overholdt.