Hastighedsoptimering i Shopify

Shopify | 5 minutters læsning

Af Erik Holflod Jeppesen – Founder, Grafikr A/S

19. december, 2020

Internettet er en jungle af gode råd til næsten alt der vedrører hastighedsoptimering i Shopify, men hvad skal du særligt være opmærksom på, hvis du ønsker at forbedre hastigheden på din webshop? 

Hvorfor er hastighedsoptimering vigtig?

Før vi går i gang med at se nærmere på, hvilke tilgange der kan være til hastighedsoptimering i Shopify, ønsker vi at belyse vigtigheden af en hurtig webshop.

Dine besøgende og  kunder foretrækker en hurtig indlæsningstid på din webshop, da en langsom webshop med ringe performance blot leder til frustration, hvilket – alt andet – lige resulterer i færre salg:

Salg er trods alt det, som er målet med en webshop, så at hastighedsoptimering kan skabe mere salg betyder, at det er et vigtigt område at fokusere på. 

Et studie viser, at 70% af forbrugere siger, at en webshops hastighed har betydning for, hvorvidt de foretager et køb eller ej. Hvis du tænker over det, er det en tankevækkende stor procentdel af dine kunder. Flere og flere besøger højest sandsynligt din webshop fra telefonen, og det er ikke altid, at man er koblet på et wifi fra sin telefon, men alligevel forventes der en ligeså hurtig oplevelse, som fra på computeren. 

Som en afsluttende note, så vægter Google også en hastighedsoptimeret webshop højere, end et langsom website. 

 

Hvordan kan du teste din webshops hastighed?

Nu har vi fået afklaret, at hastighedsoptimering både er vigtigt i forhold til kundeoplevelse og din placering på SERP (søgeresultatssiden på Google), kan vi se nærmere på, hvordan du kan teste din webshops hastighed. 

Grunden til at teste din hastighed, fremfor at gå i gang med at optimere med det samme, er, så du kan blive klogere på, hvilke aspekter du skal se nærmere på at optimere, i stedet for at skyde i blinde, og eventuelt spilde tid på at optimere unødvendigt.

Hvis du allerede driver en Shopify webshop, så har du måske lagt mærke til, at Shopify er begyndt at vise en score i dit kontrolpanel, som indikerer hastigheden af din webshop – og hvor du kan skabe forbedringer. 

Shopify ser nærmere på din forside og de af dine sider med mest trafik – og sammenligner hver af disses sider i en samlet Google Lighthouse hastigheds score. Derudover giver de dig også en idé om, hvordan du ligger i forhold til resten af markedet, men vores erfaring siger, at du skal tage dette med et gran salt. 

Den hastighedsscore du får vil ligge mellem 0-100 (jo bedre, jo højere score) og er baseret på, hvordan den gennemsnitlige kunde vil opleve din butik, hvorfor din score kan ændre sig lidt fra gang til gang. Via denne rapport vil du kunne se, hvad du kan gøre af forbedringer. 

 

Når du skal teste din hastighed på f.eks. Google Page Speed Insights, så er det vigtigt, at du laver en lille indstilling i værktøjet først, således du tester fra et 3G-netværk – og ikke en direkte forbindelse til et højhastigheds internet. På den måde får du et mere retsligt billede af, hvordan dine mange kunder, som besøger din webshop på deres telefon, reelt set oplever din side og de tunge filer som sløver dit website er nemmere at spotte.

 

Sådan får du en hurtig webshop

Hvis du så småt vil begynde at arbejde med hastighedsoptimering af din webshop, så kommer vi herunder med nogle enkle råd. Husk at være case er forskellig og der er ikke en “opskrift” som passer til alle webshops, så analyser altid først din rapport, inden du går igang. 

 

Komprimering af billeder og videoer

Når du starter med hastighedsoptimering af din webshop, så er noget af det første du kan kigge på komprimering af dine billede- og video-filer, så de ikke fylder så meget. Det må naturligvis ikke gå udover kvaliteten, så de ender med at blive grumsede. 

Vælg det rette Shopify theme

Dit tema har stor betydning for din webshops hastighed. Men, det kan umiddelbart være svært at gennemskue, hvilket tema som er hurtigere end et andet, når du skal vælge det rigtige tema til din webshop

Et godt lille fif hertil er at teste demoerne til temaerne via Google Pagespeed Insight, hvor du kan få et indblik i forskellen på temaerne ift. deres speed score. 

Bemærk også, at hvis du henter en masse apps og anvender mange scripts, så vil det påvirke din hastighed i en negativ retning. Hos Grafikr har vi en tommelfingerregel som lyder: Desto færre apps, desto bedre – hvis du ikke vil gøre din webshop for langsom. 

Hvis du ønsker en skræddersyet løsning, så kan du få udviklet en webshop unikt til dine behov, hvilket ikke vil indeholde en masse (unødvendig) kode, som de færdige temaer har, da de skal kunne akkommodere mange forskellige typer webshops behov. Det betyder altså, at du med et skræddersyet tema vil kunne få en lynhurtig webshop.

Må jeg sende mit næste blogindlæg til dig? 🎉

Indtast din e-mail herunder og vær den første til at få besked, næste gang vi skriver et nyt blogindlæg om Shopify eller e-handel
shopify logo

 

 


Komprimering af kode

Fjern unødvendige apps og reviderer dine filer, undgå tunge “sliderlibraries” og komprimer dit JavaScript og dine CSS-filer og sørg for at de bliver “minified”

Når du læser dette, så er er det vigtigt at du finder balance om at fjerne unødvendigt indhold, men uden at fjerne elementer som forringer kundeoplevelsen:
Selvom det godt kan ske, at eksempelvis videoer, eller flere billeder, gør din webshop lidt langsommere, skal du gøre op med dig selv, om du virkelig burde fjerne dem.

Nogle gange, er den en smule mere langsomme side den bedre løsning, hvis det betyder at du beholder funktioner som tilføjer værdi for kundeoplevelsen og hjælper kunden med at tage en god beslutning.

Hastighedsoptimering i Shopify kan løfte din konverteringsrate

Vi håber, at du har fået lidt inspiration til hvordan du kan gribe hastighedsoptimering an og at du kan se vigtigheden i hvordan det påvirker din user experience (kundeoplevelse) og SEO. Ligeledes går hastighedsoptimering også ind under dit løbende arbejde med konverteringsoptimering, da det alt andet lige kan være med til at løfte din konverteringsrate. 

Hvis du vil vide mere om hastighedsoptimering, så ring endelig til os til på tlf. 71717071 eller send en e-mail på kontakt@grafikr.dk

Erik Holflod Jeppesen

Erik er partner, CMO og medstifter af Grafikr A/S.Erik er ansvarlig for den daglige projektledelse, hvor han bl.a. rådgiver kunden undervejs samt drifter igangværende design- og udviklingsprojekter, så kundens idé ender med et succesfuld resultat. Erik holder også et vågent øje med tiden for at sikre, at deadlines bliver overholdt.