Sådan øger du salget med social proof
- Af Erik Holflod Jeppesen
- 23. november 2021
- 4 minutter læsningstid
Hvad er Social proof?
Social proof betyder, direkte oversat, et “social bevis”. Står du i en situation, hvor du er i tvivl om du skal foretage en specifik handling – f.eks. købe et produkt eller ej – så kigger dine kunder ofte på, hvad andre har gjort i samme situation.
Marketers og webshops anvender social proof som en taktik for at øge sin konverteringsrate. Rent psykologisk, så påvirker det dine kunders købsadfærd i en positiv retning, hvis de kan se, at andre har handlet på din webshop før, altså taget samme beslutning, og har været tilfredse med deres købsoplevelse.
Social Proof er derved et salgsfremmende element, hvis man anvender det korrekt.
En af de nok mest kendte former for integreret social proof på webshops kommer fra TrustPilot, som gør det muligt at implementere widgets på din webshop, som viser de seneste anmeldelser eller din samlede TrustPilot Score.
På billedet foroven ser du et eksempel fra vores kunde, Noella Fashion, som driver en Shopify webshop og anvender social proof på sin produktside i form af en TrustPilot widget.
Hvordan anvender Amazon social proof?
På Amazon er der på produktniveau implementeret social proof, hvor du på ovenstående screenshot kan se, at 144 personer har anmeldt produktet og det giver en positiv samlet bedømmelse.
I de besøgendes underbevidsthed er det med til at nedbryde frygt og tanker som f.eks. “Er dette produkt godt?”, da en af de største barrierer for at gennemføre et køb er frygten for at træffe en forkert beslutning.
Ovenstående forestilling kan understøttes med fakta:
1) Over 70% af amerikanerne siger, at de har undersøgt produktanmeldelser, før de har foretaget et køb 💡
2) Ca. 63% af alle konsumenter er mere tilbøjelige til at foretage et køb på en hjemmeside, hvis der er anmeldelser af produktet. Kilde
Hvorfor eksisterer social proof?
Grunden til at social proof eksisterer, er, at vi bliver påvirket af omverden og vores omgangskreds. Jeg vil nærmest sammenligne mennesket med “flokdyr”, ment på den måde, at vi konstant bliver påvirket af andres beslutninger. Vi lærer, hvad vi skal gøre og hvad vi ikke skal gøre.
Vi ser, hvad andre gør og hører om deres oplevelser. Det kan både være positivt og negativt. Derfor gør vi tit som flertallet og dem, som vi kan sammenligne og identificere os selv med. Det gælder både inden for e-commerce, når du vælger forsikringsselskab eller barnevogn.
Sådan bruger den smarte webshopejer social proof
Du har helt sikkert før handlet på en webshop, hvor du har lagt et produkt i kurvet. Hernæst er der kommet en lille pop-up frem, hvor der står:
“Kunder, som købte dette produkt {produktet, du lige har lagt i kurven}, købte også disse produkter”.
Hov. Nu bliver vi altså sammenlignet med andre, som har foretaget samme handling som os selv. Hvorfor dog det? Der er tale om et forsøg på relevant mersalg, da man gør kunderne opmærksomhed på, hvad andre har gjort, der minder om en selv. Det behøves ikke nødvendigvis at være en pop-up, produkterne kan også være vist nede i bunden af hjemmesiden.
Social proof er et utrolig indflydelsesrigt og salgsfremmende værktøj. Men har man en negativ social proof (læs: negative anmeldelser) så kan det være med til at dræbe dit brand og hele din forretning.
Nu har du forhåbenligt en god fornemmelse af, hvad begrebet social proof betyder. Lad os se på de forskellige typer, som der findes.
5 typer af social proof ⤵️
Du kan altså implementere og anvende dette salgsfremmende værktøj på mange måder i din markedsføring og på din webshop. Det er blot vigtigt, at det bliver en naturlig og pæn del af dit webdesign. Hvis du ønsker, at vi skal finde ud af, hvordan du på bedst muligt vis får glæde af social proof eller hvis du skal have en hjælpende hånd til at integrere TrustPilot, så tøv ikke med at kontakte os.