Nye regler om webtilgængelighed skaber nye muligheder
- Af Nikolaj Krogh Kjær-Rasmussen
- 23. september 2024
- 6 minutter læsningstid
I juni 2025 træder et EU direktiv i kraft, som kræver at bl.a. e-handelsvirksomheder, med mere end 10 ansatte og omsætning over 2 millioner Euro, er underlagt en række krav om webtilgængelighed. Herunder (og det bliver en smule nørdet) niveau A og AA under WCAG 2.2. I denne artikel gennemgår vi de vigtigste ting, du skal være opmærksom på.
Hvad er webtilgængelighed?
Webtilgængelighed er grundlæggende lig med en god brugeroplevelse, da det at være digitalt tilgængelig støtter enhver bruger, der interagerer med dit produkt eller service. Dette inkluderer såvel brugere som er almindeligt funktionsdygtige, men således også brugere med forskellige handicap eller funktionsnedsættelse, der kræver særlige foranstaltninger for at kunne orientere sig.
Menneskeligt er det helt naturligt, at et sådant hensyn skal tages, da alt for mange digitale produkter og services hidtil har været utilgængelige for en stor procentdel af befolkningen (Anslået at næsten hver 5. person i EU har et handicap eller funktionsnedsættelse, der gør det svært at bruge internettet) og derfor, i takt med internettets omfattende vækst, har efterladt en stor gruppe mennesker uden for fællesskabet.
Helt konkret udrulles et EU-direktiv, der gør det muligt for enhver at anmelde din virksomhed for ikke at respektere webtilgængelighed. De retningslinjer, der henvises til er den europæiske standard, EN 301 549 i version 3.2.1, som i store træk er baseret på Web Content Accessibility Guidelines 2.2 (kort WCAG 2.2) som foreskriver, at relevante services og brugerflader skal overholde niveau AA og A – herunder f.eks. knapper og form-felter, men også din hjemmesides semantiske opbygning, samt navigationen for din hjemmeside.
Dit sociale ansvar som forretning, over for ligestilling uanset handicap
Selvom webtilgængelighed ikke som sådan er en disciplin indenfor det faglig term ‘Inkluderende design’ (Webtilgængelighed er nærmere et udtryk for et systematisk og praktisk arbejde med dine services), er beslutningen om at tage webtilgængelighed seriøst, særdeles inkluderende og vil med sikkerhed også have stor indvirkning på opfattelsen af dit brand. Dette gælder især i disse tider, hvor fokuset er skærpet, hvor det ikke at foregribe situationen kan fremstå som ikke inkluderen.
Webtilgængelighed kan sagtens være en god forretning
Ikke alene vinder du købere blandt en helt ny gruppe af mennesker (næsten 20% af EU’s befolkning), du er samtidig i gang med at facilitere den bedst mulige brugeroplevelse for alle mennesker, uanset forudsætninger og vinder derfor stort terræn over for de konkurrenter som ikke gør noget.
Det er en vigtig pointe, at øget webtilgængelighed ikke blot er for mennesker med et handicap, men derimod en disciplin som søger at følge gængse forhold for god brugervenlighed eller det at kunne læse hvad der står på tekst – uden at skulle knibe øjnene sammen, samt at søgemaskiner kan læse dit indhold rigtigt.
Dermed er det i vores øjne logisk og nødvendigt at tage sig tiden til at optimere på jeres eksisterende shop eller starte på et blankt papir. Hvorvidt det kommer så langt, står vi selvfølgelig klar til at svare på ved en uforpligtende samtale, hvor vi forholder os til jeres nuværende services.
Webtilgængelighed: Eksempler på krav
Overordnet er det endnu ikke fastsat, hvilken myndighed der skal sørge for at kravene bliver overholdt og hvordan de skal sørge for det. Men Digitaliseringsstyrelsen har hidtil været ansvarlig for kontrol af offentlige myndigheder og tjenester og det er vores forventning at de også vil være det fra juni, 2025 for private virksomheder.
Digitaliseringsstyrelsen gør brug af to værktøjer ifbm. kontrollen, hvor ‘Den forenklede’ monitorering er hyppigst brugt. Hertil bruger de værktøjet QualWeb, som automatisk kan foretage en analyse af dit site baseret på en række gængse krav fra WCAG 2.1. Herunder fx:
1) Kontrast på tekst
WCAG 2.1 Succeskriterie 1.4.3 Kontrast (Minimum).
Der skal være tilstrækkelig høj kontrast mellem tekst og tekstens baggrund. Fx. Overskrifter, brødtekster og tekst på knapper.
- Tekst som er mindre end 18 punkt (24px) skal overholde et kontrastforhold på 4,5:1 mellem tekstfarve og baggrundsfarve
- Tekst som er større end 18 punkt, skal overholde et kontrastforhold på minimum 3:1 mellem tekstfarve og baggrundsfarve
- Herunder undtages elementer med dekorative formål. fx. Logo.
2) Information og relationer
WCAG 2.1 Succeskriterie 1.3.1 Information og relation
Blinde og svagtseende skal kunne orientere sig på en side og dets struktur. Det er derfor vigtigt at din sides kode, semantisk repræsenterer den visuelle præsentation af tekstelementer, tabeller mv.
- Tabeller skal være kodet som tabeller
- Menuer med visuelt flere undermenuer, skal også have dette repræsenteret i koden
- Artikler skal opbygges med de relevante header-tags for forståelsen af artiklens indhold
3) Etiketter på interaktive elementer
WCAG 2.1 Succeskriterie 2.5.3 Etiket i navn
Skærmlæsere skal kunne afkode et interaktivt felts formål/intention i koden. Derfor skal knappens tekst også være repræsenteret i koden.
- Dette gælder fx. “Søg”, “Gå tilbage”, “Godkend” eller “Annullér”.
- God praksis er at have etikettens tekst i starten af navnet
Arbejdet med webtilgængelighed har en afledt effekt på din sides SEO
Selvom det at gøre sig tilgængelig for ethvert menneske, uanset funktionsfærdighed, tjener som det ultimative formål for webtilgængelighed, er en afledt fordel ved webtilgængelighed, at det kan føre til bedre rangering ved søgemaskiner og må derfor også betragtes som et oplagt tiltag ifbm. SEO arbejdet.
Fælles for både webtilgængelighed og SEO er. at en websites struktur skal være forståelig og logisk at afkode. Det betyder i praksis at hvis du f.eks. formår at opsætte dine artikler med de rette header-tags og dine billeder med de rette alt-beskrivelser, gør du det samtidig lettere for søgemaskinernes indeksering, samt skærmlæserens afkodning. Faktisk er der så mange overlap i arbejdet med begge discipliner, at det ikke rigtigt giver mening, ikke at betragte dem begge i arbejdet.
Blandt top 8 faktorer for Google Ranking er følgende også relevante for webtilgængelighed:
- Kvalitetsindhold – Den vigtigste faktor, som er baseret på at Google ønsker at præsenterer brugere for det mest kvalificerede, informative og relevante indhold
- Teknisk SEO – Herunder bl.a. forståelsen af din sides indhold.
- Brugeroplevelse – Dækker over en vurdering af hvor forståeligt og nemt det er, at bruge din side
Derfor ser vi det som værende oplagt at tænke på webtilgængelighed, når man alligevel arbejder med SEO og vice versa.
Hvad så nu?
Det kan være udfordrende at forstå, hvordan man implementerer de nødvendige ændringer.
Vi starter med en samtale for at identificere din shops aktuelle situation og behovene for tilgængelighedstiltag. Derefter udarbejder vi et skræddersyet roadmap, der identificerer de nødvendige trin for at sikre overholdelse af EU’s webtilgængelighedsdirektiv.
Vores tilgang er ikke kun at sikre overholdelse af lovgivningen, men også at sikre, at din shop tilbyder den bedst mulige oplevelse for alle brugere.
Lad os tage det første skridt sammen for at sikre, at dit brand er forberedt på de kommende ændringer i lovgivningen. Kontakt os i dag for at planlægge en samtale og få et skræddersyet roadmap til at opnå webtilgængelighed i overensstemmelse med EU’s direktiver.