Fra brandvarm brandshop til konverterings-boostet webshop

Panzerglass

Fra brandvarm brandshop til konverterings-boostet webshop

Se siden

Kunde

Panzerglass

Platform

Shopify Plus

Lanceret

2023

Branche

Lifestyle

Markeder

7 markeder

Mand taber iPhone med Panzerglass
Kvinde taler i telefon

Introduktion

PanzerGlass’ fornemmeste opgave er at forlænge levetiden på dit device.

Vores opgave?

At forlænge levetiden på deres webshop.

Men en kombination af nyt fokus internt hos PanzerGlass og en markant udvikling i måden, vi shopper på, resulterede i, at webshoppen var løbet på dato.

Det var på tide at gentænke hele setuppet.

“Vi havde brug for, at vores site fulgte med tiden. Der kommer hele tiden nye funktioner, og det skulle vores site rustes til. Det var superfint, det, vi havde – men når det kommer til e-commerce, sker der bare noget nyt hele tiden”.

– Pernille Laumann, Performance marketing specialist hos PanzerGlass

En lille disclaimer: Det her bliver konkret, detaljeret og en my nørdet. Men jeg er ret sikker på, der er en del webshopejere derude, der kan spejle sig i både tankegang og udfordringer. 

Måske du bliver klogere undervejs? Det blev vi i hvert fald.

Man kan aldrig vide, om en webshop er rustet godt nok eller er fremtidssikret. Men hvad betyder det i en online verden? Er det 1, 2 eller 15 år? Det ved man ikke, men man kan gøre sit bedste for at få den udviklet til at håndtere og inkludere de tendenser, der er nu - og forhåbentlig også de næste mange år frem

Pernille T. Laumann

Pernille T. Laumann

Performance Marketing Specialist hos PanzerGlass

Nyt design af Panzerglass' Shopify-webshop

Udfordringen

Hvordan gearer vi en webshop til salg over hele linjen?

PanzerGlass’ motivation for at gentænke deres webshop kan ridses ret konkret op:

  • Teamet har skiftet fokus: Hvor de tidligere fokuserede meget på branddelen, var de klar til at hamre konverterings-speederen i bund.
  • Ka’ selv, vil selv: Det skulle være nemmere for dem at arbejde med webshoppen internt – så opgaven bestod også i at målrette webshoppen til PanzerGlass’ team. 
  • Brugeren anno 2023 i centrum…

Pernille Laumann, der er Performance marketing specialist hos PanzerGlass siger det bedst selv

“Vi har ikke det mest sexede produkt, men vi gør det så sexet, vi kan. Derfor var og er det vigtigt for os, at købsrejsen er nem, inspirerende og farverig”.

Så den udfordring, vi stod overfor, kan opsummeres ganske kort:

1) Deres fokus var over årene skiftet fra branding til salg – det var deres webshop ikke gearet til
2) Ligesom teamets fokus havde ændret sig, havde deres behov også – de ville kunne mere selv 

Lad os dykke ned i, hvad vi helt konkret gjorde.

Tre designs af Panzerglass' mobile shop
Chic kvinde holder sin telefon frem
Model holder sort smartphone med Panzerglass

Koncept og løsning

Benhårdt fokus på konvertering og best practice for e-commerce anno 2023

Helt overordnet kan man sige, det handlede om at gå fra en brandshop til en funktionel, skalerbar og salgsdrevet webshop.

Men:

Hvad betyder det egentlig at være vækstgearet?

Her i butikken betyder det, at: Vi gør det nemt for webshops at administrere og skabe vækst gennem målrettede tiltag i både front- og backend. 

Indrømmet.

Det er en virkelig bred definition – men hvilke tiltag, vi gør for at vækstgeare en webshop, afhænger 100% af casen.

Så her får du et konkret overblik over, hvad vi har gjort i netop denne case – med Pernille som ordfører:

5 konkrete, vækstgearende tiltag:

1) PIM-integration

“Vi har fået en integration i Shopify, der sørger for, at vi med få klik kan få vores produkter online via PIM. Det er nemmere for os at få produkter ind på sitet, og risikoen for fejl mindskes markant. Samtidig kan vi oprette tags på de enkelte produkter, som så spiller sammen med den udvidede mulighed for filtrering på det nye site”

– Pernille Laumann, Performance marketing specialist hos PanzerGlass

2) Filtrering og søgebar

“Noget af det vi havde fokus på med det nye website, var filtrene og søgebaren. Det er noget, vi gør mere og mere, når vi handler online, så det skulle helt klart optimeres. Og bare det i sig selv var et kæmpe drive for at lave den her opgradering”.

– Pernille Laumann, Performance marketing specialist hos PanzerGlass

3) Ease of shop

“Vi er utrolig salgsdrevne i e-commerce teamet, og derfor var det vigtigt for os at fokusere på ‘ease of shop’ ved at gøre det nemt og overskueligt at afkode og bruge webshoppen. Det vil sige, at rejsen til et køb skal være nem og overskuelig – med så få klik som muligt”.

– Pernille Laumann, Performance marketing specialist hos PanzerGlass

4) En backend og frontend, der fungerer – også for teamet selv

“Det var vigtigt, at både backend og frontend hang sammen, men Shopify er jo også en jungle af apps, så her var det en kæmpe hjælp at have en samarbejdspartner som Grafikr, der er specialister i Shopify. Det betyder, vi har noget, der fungerer – både for os og for brugerne”.

– Pernille Laumann, Performance marketing specialist hos PanzerGlass


5) Skalerbarhed – på tværs af markeder

“Det her projekt er et led i vores 2025-strategi, hvor vi er ved at ruste sitet til at blive en større salgskanal. Derfor var det også vigtigt med en webshop, der var rustet til vækst på andre og nye markeder. Noget, jeg ved, kræver rigtig meget ift. de tekniske integrationer”.

– Pernille Laumann, Performance marketing specialist hos PanzerGlass

Brugeroplevelsen kan du jo selv gå på opdagelse i på deres nye webshop – men nu har du forhåbentlig også en idé om, hvilke elementer, der har været på spil i maskinrummet.

Og efter sådan en smøre, er du nok også ved at være grydeklar til at få nogle tal på bordet?

Kvinde taber hendes smartphone
Kvinde taber helt ny iPhone Pro model

Resultatet

Kortere vej til køb og effektive redskaber til indsamling af data

Her ville både du og jeg nok ønske, jeg kunne smække nogle knastørre tal på bordet, der netop kunne understrege vigtigheden af det store stykke arbejde, vi har lavet med PanzerGlass. 

Men hvis man ikke har et udgangspunkt at sammenligne med, bliver det lidt en svær opgave.

“Vi havde bare ikke et godt nok grundlag at gå ud fra, så det er svært for os at sammenligne performance. Men der var simpelthen ikke nok struktur på, hvordan vi brugte resultaterne før. Det tracker vi til gengæld på nu – og det er i den grad noget, vi kommer til at bruge aktivt fremover til at tilpasse brugeroplevelsen”.

– Pernille Laumann, Performance marketing specialist hos PanzerGlass

Og jo, det er også et vink med en vognstang om, at tracking og struktur er alfa og omega, når du arbejder med en webshop. Hvis du ikke har styr på din tracking og dine data, ender du med at famle i blinde, når det kommer til optimering.

Den her har du hørt før, men nu får du den igen:

Arbejdet med en webshop slutter aldrig.

Og det gør vores samarbejde med PanzerGlass forhåbentlig heller ikke – vi arbejder nemlig fortsat på at forbedre og fintune deres webshop.

Og så lader vi lige Pernille runde af med et par ord om samarbejdet:

Det er altid nemt at snakke med Grafikr om, hvad vi godt kunne tænke os - også selvom, vi ikke lige ved, hvordan man koder det. Vi bruger i høj grad hinanden som sparringspartnere, og de er en god partner, når du bruger Shopify. Samtidig var det vigtigt for os at finde nogen med cases, vi kunne spejle os i. Selvom, vi har arbejdet med Grafikr før, undersøgte vi vores muligheder, da vi besluttede os for en større opgradering. Derfor kiggede vi blandt andet på deres cases igen, hvor vi blev bekræftet i, at Grafikr netop var de eksperter, vi havde brug for.

Pernille T. Laumann

Pernille T. Laumann

Performance Marketing Specialist hos PanzerGlass

Erik Holflod Jeppesen
Allan Bay Andersen
Tor Brandt

Holdet der tog idéen til virkelighed