De 6 bedste værktøjer til konverteringsoptimering for webshops

  • Erik Holflod Jeppesen
    Af Erik Holflod Jeppesen
  • 3. maj 2022
  • 3 minutter læsningstid
De 6 bedste værktøjer til konverteringsoptimering for webshops

Hænger konverteringer lidt i bremsen, eller er du på evig jagt efter værktøjer, der kan sætte fut i konverteringsraten på webshoppen?

Så har vi gode nyheder til dig:

Vi har håndplukket 6 af de bedste værktøjer til konverteringsoptimering, der giver dig data og indsigt, du kan bruge til at lave målbare forbedringer i din webshop.

Men først: Hvad er konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering (også kendt som CRO = Conversion Rate Optimization)…

… Er jo egentlig et enormt bredt begreb, hvis vi taler om, hvordan og hvad, du kan konverteringsoptimere. For det er mere eller mindre alt. Lige fra farven på en knap til hele designet af din webshop.

Men uanset hvordan vi vender og drejer den, er handlingen bag dog altid den samme:

At optimere konverteringen.

Vi kommer ikke til at gå enormt meget i dybden med, hvad konverteringsoptimering er her – det her vi nemlig allerede gjort: Konverteringsoptimering – sådan øger du din konverteringsrate

I stedet skal vi se nærmere på de værktøjer, der er værd at hive fat i, når du stiller skarpt på konverteringsoptimering.

Hvad er værktøjer til konverteringsoptimering?

Værktøjer til konverteringsoptimering, aka CRO tools, er værktøjer, der gør det nemmere for dig at identificere, hvor der er plads til forbedring.

I stedet for at gætte på, hvor tråden knækker (og konverteringen udebliver), får du brugbar indsigt i:

  • Hvorfor dine besøgende ikke bliver til leads eller købende kunder
  • Hvad du helt konkret kan ændre/forbedre for, at det sker
  • Hvordan du tester dine ændringer undervejs, så du kan se, hvad der virker (og hvad der ikke gør)

Når vi taler værktøjer til konverteringsoptimering, er der læssevis at vælge mellem – i artiklen her har vi skilt fårene fra bukkene og udvalgt de 6 bedste. 

Men før vi kommer til listen (bare rolig – vi er der næsten), skal vi lige være helt skarpe, hvilke forskellige typer af værktøjer, der findes. Det er nemlig relevant for dig, når du skal vælge det eller de værktøjer, der matcher dine behov bedst.

De 6 bedste værktøjer til konverteringsoptimering

1. Google Analytics – One analytisk værktøj to rule them all

Google Analytics er uden tvivl et af de mest populære analyseredskaber til web generelt. Det er installeret mere end 29 millioner gange, og du har med garanti allerede det her tool i din værktøjskasse. 

Derfor har vi det med på listen 👇🏼

  • Du kan tracke i næsten uendelighed – fra hvor dine besøgende kommer fra, til hvor længe de i snit bliver på de forskellige sider.
  • Det er gratis at downloade – først, når du runder de 10 millioner besøgende om måneden, er det nødvendigt at opgradere.
  • Du får real-time tracking af dine mål – dem opsætter du selv, og det kan være alt fra antal køb til tilmeldinger til dit nyhedsbrev.