Fra hjemmelavede lappeløsninger til vækst-gearet webshop

Hairlust

Fra hjemmelavede lappeløsninger til vækst-gearet webshop

Se siden

Kunde

Hairlust ApS

Platform

Shopify Plus

Lanceret

2021

Branche

Beauty & Health

Markeder

13 marked

Efter et par år havde vi samlet til bunke med lappeløsninger i vores webshop setup. Vi havde kodesjusk og designbrølere. Tiden var inde til, at vores digitale univers og webshop fik en opgradering. Og vi stilede efter det bedste.

Rasmus Serup

Rasmus Serup

CEO & Co-Founder hos Hairlust

Udfordringen

Eksekvering, vækst og bootstrapping > Smuk kode og fremtidssikret webshop

Efter flere år som et lean startup, havde Hairlust efterhånden samlet til bunke.

Deres visuelle profil matchede ikke deres brand, webshoppen var kompliceret at arbejde i, og den var ikke gearet til den udlandsrejse, de allerede var godt i gang med.


“Vi ville sikre en topklasse og lokaliseret løsning på alle vores lokale markeder, og man skulle ikke få fornemmelse af, at vi skar om hjørner.

Vi havde lavet det meste selv, og til sidst manglede vores websites et gevaldigt nøk opad i kvalitet på alle fronter.”
— Rasmus Serup, CEO & Co-Founder hos Hairlust

Kort sagt:
Tiden med lappeløsninger, kodesjusk og designbrølere skulle være slut. Nu skulle de have en vækst-gearet, lokaliseret webshop med komplet redesign og ny infrastruktur.

Derfor var det essentielt for Hairlust at sikre sig den helt rigtige samarbejdspartner.

Det har vi heldigvis intet i mod – tværtimod. Vi elsker, når vores kunder stiller krav til os. For vi gør præcis det samme selv.

“Det var vigtigt for mig at gøre det klart forinden eventuelt opstart af samarbejde, at vi ville være ekstremt ambitiøse – og de kunne forvente, at der blev stillet høje krav. Da alt blev bekræftet, og vi snakkede samme sprog, var det et klart match.”
— Rasmus Serup, CEO & Co-Founder hos Hairlust.

Håndtrykket var givet. Forventningerne afstemt. Nu var det vores tur til at vise, de havde valgt rigtigt.

Koncept og løsning

Top 3 fokuspunkter i processen: Æstetik, udlandet og brugervenlighed

Vi vil skåne dig for Tolkien-lange tekster om smuk kode og pixel perfect design.

I stedet har vi kogt det ned til de tre ting, vi havde absolut størst fokus på i processen. 

1) Det visuelle udtryk

Den daværende webshops udtryk matchede ikke Hairlusts faktiske målgruppe og brand. Der skulle skrues op for “lækkerheden”, mens vi samtidig skulle sikre, at vi ramte målgruppen lige i hjertekulen.

Dét gjorde vi blandt sådan her:

  • Besøgende skulle forstå konceptet på 0,2 sekunder.
  • Det skulle være ultra-intuitivt at navigere på siden.
  • Minimalistisk design, der rammer bullseye på hele målgruppen – på tværs af køn.

2) Lokaliseret webshop

Hairlust skulle have en webshop gearet til udlandet. Og det var en af vores primære fokuspunkter igennem hele processen.

“På daværende tidspunkt havde vi 10 landekonti koblet på vores Shopify Plus-løsning, som alle skulle spille sammen og fremtidssikres.”
— Rasmus Serup, CEO & Co-Founder hos Hairlust

Og det er lettere sagt end gjort, for der er er rigtig mange detaljer, der skal spille og tages hensyn til, når du vil ekspandere til udlandet – lige fra, at din webshop reelt fremstår lokal til jura, e-commerce-kultur og logistik.

Så udover et komplet redesign, krævede det en infrastruktur, som Hairlusts lokale country managers selv kunne arbejde i. 

Og det leder os let og elegant videre til det tredje fokuspunkt i processen ⬇

3) Brugervenlig webshop

Spørger du Hairlust, har valget om at have lokale country managers spillet en afgørende rolle for deres succes (det kan du læse meget mere om i vores interview med Rasmus Serup lige her).

Derfor var det tredje fokuspunkt at gøre deres webshop brugervenlig for alle i Hairlust – og ikke kun Rasmus Serup, som havde siddet alene med deres webshop tidligere. 

“Vi er selv meget involverede i at udvikle nyt content til vores websites, og det skulle være nemt for marketeers at opdatere og lokalisere vores landesites. Derfor var det vigtigt, at én uden erfaring med kode kunne ændre og optimere vores sites uden at lave sjusk med opsætningen.”
— Rasmus Serup, CEO & Co-Founder hos Hairlust

I dag har Hairlust et skalerbart setup, der er fleksibelt og nemt at arbejde i.

Det kræver lige præcis nul kodeteknisk baggrund at tilføje tekst, ændre billeder eller tilføje en sektion, så alle deres medarbejdere kan justere og ændre på hjemmesiden.

Resultatet

I dag har Hairlust en webshop, der matcher deres skyhøje ambitioner – her er, hvad Rasmus Serup siger om samarbejdet:

Det er et rigtigt godt samarbejde, og vi har været meget involverede i at finde inspiration, give krav og ønsker. Omvendt kommer Grafikr med deres stærke holdninger og anbefalinger, og de har lige så stor ejerskabsfornemmelse over projektet som os. Det er tydeligt at mærke og helt essentielt for projektet” De går helhjertet ind i det her, og er ekstremt ambitiøse og passionerede. Vi er på samme bølgelængde, og de har kompetencer, som er svære at finde andre steder.

Rasmus Serup

Rasmus Serup

CEO & Co-Founder hos Hairlust

Anders Bo Sivgaard Henriksen
Tor Brandt

Holdet der tog idéen til virkelighed