Specktrum
Fra offline krise til online success

01. Fakta
-
Kunde
Specktrum
-
CMS
Shopify
-
Website
-
Service
Webdesign & webudvikling
-
Markeder
Danmark
-
Stiftet
Virksomheden blev grundlagt i 2018
02. Udfordringen
Hvad gør man når en pandemi raser og politiske forhold sætter en stopper for den primære salgskanal?
Specktrum er et skandinavisk interiørbrand, der bygger på passion for moderne, veludført design, traditionelt håndværk og unikke produkter. De tror ikke på maskinproduktion, men i stedet på unikke produkter til unikke hjem.
Før coronakrisen ramte i marts 2020, kom Specktrum fra et udgangspunkt med salg primært til retail. Specktrums online tilstedeværelse fungerede på daværende tidspunkt udelukkende som udstillingsvindue og derfor handlede det i første omgang om at tilføje et kommercielt digitalt forretningsben. Omsætningen var nemlig forsvundet fra dag til anden da Danmark lukkede ned. Det fjernede hele grundlaget for salget og det var ikke længere et spørgsmål om Specktrum skulle etablere deres egne salgskanaler, det var blevet til et kritisk must-have. Derfor tog Specktrum kontakt til Grafikr.
Efter at have mærket konsekvenserne af, at være begrænset til én primær salgskanal, blev
vigtigheden af at have egne og flere salgskanaler tydeliggjort. Beslutningen om at skulle sælge direkte til slutbrugeren blev derfor truffet i en fart.
Den daværende side agerede rent som udstillingsvindue, hvis formål var at inspirere og henvise til forhandlere og Specktrum var derfor nødsaget til at skabe en selvstændig direkte salgskanal og gøre sig uafhængige.
03. Koncept & Løsning
Når brand og identitet inkorporeres i kommercielt setup
Vores tilgang til opgaven blev et 100% custom design, hvor vi kombinerede Specktrums eksisterende brand og identitet med vores erfaring og viden indenfor B2C salg. Siden blev flyttet til Shopify, så Specktrum fik en platform, der på forhånd var gearet til ecommerce og bygget til at være en stærk salgskanal.
Specktrums hjemmeside skulle udvikle sig fra at være af informativ karakter til at blive kommerciel, uden at det måtte være mærkbart for forhandlerne. Det var vigtigt at bibeholde incitamentet for kontinuerligt at indkøbe hos Specktrum. Vi løste det ved at skabe et tilpasset design for at ramme det ønskede udtryk med rum til brand og identitet. Samtidigt kombinerede vi et øget fokus på produkter, priser og CTA’er med plads til at gå på opdagelse og søge inspiration.
Vi sikrede at der fortsat var stort fokus på, at forhandlere stadig blev prioriteret, hvor løsningen blev en stor oversigt over forhandlere, så besøgende nemt kan finde dem. Forhandlerne bestiller nu gennem deres egen platform, Traede, der fungerer som B2B platform og som er fuldt integreret med Shopify, der varetager alt B2C.



05. Resultatet
Er hastværk egentlig lastværk?
Specktrum stod på flere måder i en anderledes situation end andre af vores samarbejder og én af forskellene var, at deadlinen hed “i går”. Det betød altså, at uanset hvad, så skulle webshoppen lanceres indenfor meget kort tid – det vigtigste var nemlig at komme online og få skabt omsætning, som på daværende tidspunkt ellers stod i tomgang.
Vi løb stærkt, og det viste sig at blive muligt at lancere webshoppen inden for den kritiske deadline. Resultatet blev en komplet webshop, hvor der var taget højde for både B2C og B2B så forhandlerne stadig fik en fornemmelse af at blive prioriteret. Det betyder at Specktrum nu har alle muligheder for at drive eget salg på en driftsikker platform, der er gearet til vækst.
Vi har synliggjort produkterne og gjort det nemmere tilgængeligt for besøgende, der ønsker at handle Specktrums produkter direkte på webshoppen. Samtidig har vi bevaret og optimeret inspirationsuniverset.
Som besøgende har man nu mulighed for at købe de unikke produkter fra inspirationsuniverset direkte fra inspirationsbillederne. Inspirationssiden er på den måde gjort meget mere kommerciel og i dag er Specktrum garderet mod fremtidige udfordringer, med en langt mindre grad af afhængighed af forhandlere og med en ekstra salgskanal. De ligger nu i Shopify, der er bygget til ecommerce og gearet til at følge med et stigende salg.



Ønsker du også din egen salgskanal?
